Ögonblick som vi aldrig fick

Din haka vilar på min hjässa
Och jag andas in din halsgrops enslighet
Medan omvärlden tonar bort i din famn
Är jag förlist men i hamn

Din krökta rygg är min halvmåneskropps andra halva
Och fönstret står öppet medan gardinerna fladdrar
Det är en doft av salta bad, tång och soldränkt sand som blandas
med smaken av två munnar och en åtrå
Och en flicka som aldrig slutar pladdra

Du är flera steg framför mig när vi tävlar i långgrunt vatten
Och jag är alltid den som är först under ytan
Som dyker genom ljumma vågor innan dina händer fastnar runt midjan
Vi samsas om badlakanet
Skriver larv med frusna tår
Och garvar ondskefullt åt ditt blöta hår

Augusti och vi försvinner i kräftors röda välkomnande
Trots att jag äter dem som ett barn
En nubbe blir två, som blir tre
och över bordet går blickar som älskar sönder
men ditt skratt välter ut allvaret och kiknandes delar vi ögonblick efter ögonblick
Som vi aldrig någonsin fick.

/M.

Leave a Reply

