sommarkärlek

När man står med vatten upp till brösthöjd och ser vågen komma mot en med sin glupskhet.
När havet är varmare än luften.
När man ropar “det här är det absolut bästa jag vet, jag älskar det!” och sträcker ut armarna som Rose i Titanic mot horisonten, när man dyker genom vågen, när man simmar längst med vattenytan för att känna det uppvärmda ljumna vattnet kittla mot kroppen innan det kallare slår igenom. När man står på händer i vattnet och känner hur kroppens lättnad bara får en att snurra runt. Då känner man ingenting annat än ren och pur lycka. Det är vad havet och västkusten innebär för mig.

Egentligen kan jag inte riktigt förstå hur det kommer sig att jag inte bor här eller att jag inte är något slags vattendjur som alltid tumlar runt i havsvikarna. Men då skulle jag aldrig känna sanden strila mellan tårna och sönderskavda snäckor under fötterna och vindbrisen i håret. Då skulle jag inte kunna återvända hit varje sommar, cykla med bestämda tramptag mot stranden med hörlurar i öronen och korgen fylld med matsäck och liggunderlaget på pakethållaren. Då skulle jag inte kunna längta till denna oas av paradis varje sommar. När vi tar bilen efter en stundtals så het dag att svetten runnit på ställen man inte visste att man kunde svettas på och hur man sida vid sida springer med lätta steg ut i havet och får springa långt full i skratt eftersom det är så långgrunt.

Jag tror du vet vad jag menar. Att du vet hur det känns.

En lummig grönskande trädgård med duvor som sjunger i trädtopparna, en gräsklippare som åker runt av sig själv och det senaste albumet av Håkan Hellström som spelas från växthuset, vars glasväggar får den mediokra musikanläggningen att verka professionell. Klingande glas, sovmorgnar som avlöser varandra, våfflor med hjortronsylt och glass hos mormor och morfar. Vildkatten som sitter på farstubron och jamar hjälplöst innan den springer iväg, loppis med skrot och små fina ting sålda för en spottstyver, en morfar som drar sina skämt och skrattar för sig själv.

Jag vet att du inte vet hur det känns, men du kan säkert leva dig in i det.

Sommar.
Snart är du slut.

västkust1

västkust2

sommar3

Leave a Reply

