All uppmärksamhet är inte bra uppmärksamhet IOGT-NTO

IOGT-NTOs kampanj Fyll livet skapar debatt i sociala medier. Accent magasin skriver om det tillsammans med ett gäng andra.  Med två figurer, en fiktiv tjej kallad Ökenråttan och en dito kille som kallas Vinballen försöker IOGT-NTO ifrågasätta alkoholnormen. Till sin hjälp tar man en seriestrip som Aftonbladet ska publicera varje lördag och två twitterkonton åt vardera fiktiv figur. Ökenråttan och Vinballens liv kretsar kring festande och på grund av alkoholen försätter de sig i ett gäng olika mer eller mindre pinsamma situationer.

Problemet med kampanjen som de flesta anmärkt på och kritiserat är dock att IOGT-NTO använder väldigt tröttsamma könsstereotyper för att göra det. Det är en tjej som inte vill erkänna sin riktiga ålder, som gillar att bli tafsad på av “rätt” killar, har en civilstatus som förändras beroende av vem som frågar och skickar vulgära sms på fyllan, som råkar hamna hos chefen. Hennes främsta intressen verkar cirkulera kring alkoholen och lättsamma relationer (som av någon anledning ses som fel), precis som Vinballens främsta intresse är festande. Moraliserandet kring vad alkoholen gör med oss känns bara det rätt konservativt mjukiskristet.

I stripen då “Ökenråttan” råkar skicka ett sexsuget fyllesms fel så förstår jag att IOGT-NTO  försöker få fram att man gör dumma grejer på fyllan som man ångrar efteråt, exempelvis skickar sms till fel person, men framställningen av Ökenråttan och den kvinnliga fiktiva figuren som man använder sig av är av klassisk karaktär där man beskriver kvinnor som lite lätt dumma i huvudet och samtidigt ondgör sig över deras sexuella sidor. Kvinnlig sexualitet och rättframhet framstår som något negativt som ska sopas under mattan. Även om det inte är medvetet från IOGT-NTOs sida, så är det tydligt. I en annan strip skuldbeläggs kvinnan om hon går hem med “fel kille” istället för att ifrågasätta killens eventuella övergrepp och hur alkohol påverkar sexlusten hos den som faktiskt gör fel. Det är visserligen så att man förmodligen iakttar mer försiktighet om man är nykter avseende vem man ligger med, men kvinnor bör få inmundiga hur mycket alkohol de vill utan att riskera att bli sexuellt utnyttjade. Med lite normkritik och genustänkt och funderande kring ansvarsfrågan hade man kanske insett detta när man illustrerade serien.

IOGT-NTOs kommunikationschef och tillika feminist Sofia Karlsson  försvarar dock  kampanjen och säger sig vara förvånad över den massiva kritiken, då hon, jag citerar: ” (…) varit noga med att lyfta genusperspektiven i arbetet med kampanjen.”   Jag ställer mig rätt tveksam till det påståendet då man gjort alltför många klavertramp bara första dagen av kampanjen. Att man använder “hen” som val av könsidentitet på kampanjens hemsida räcker liksom inte. Att man dessutom lätt reproducerar normer genom att ifrågasätta dem, som hon påstår, må vara sant till viss del, men knappast i sådan utsträckning som man gör i Vinballen och Ökenråttans scenarier.

okenratta_skickarsmsfel_tillaccent-130418-620x208singlebig

På Genusfolket går man hårt ut och kallar kampanjen för kvinnohat. Jag har lite svårt för att man inte problematiserar okunskapen och bristen på insikt i genusfrågor hos upphovsmännen utan istället kallar det för kvinnohat. Tyvärr tror jag den typen av okonstruktiv “skit-ska-skit-ha”-debatt inte leder någon vart, utan snarare blir en pajkastning. Då är jag mer inne på Fanny Åströms linje, att man reproducerar andra normer i sitt försök att vara normkritiskt kring samhällssynen på alkohol. Att ifrågasätta alkoholnormen behövs, men att göra det på bekostnad av främst den kvinnliga könsrollen är tröttsamt.

Allra bäst skrivet inom ämnet är dock Laxsills inlägg, där han jämför Fyll livet med PETAs kampanjer, där man också i ett “gott syfte” använder sig av klassisk sexism och nakna kvinnor för att sprida budskapet att inte bära päls. Laxsillen har många bra poänger, men slutklämmen är bäst och understryker det jag också anser IOGT-NTO behöver, nämligen kunskap. Visst har dom fått uppmärksamhet med sin kampanj, men all uppmärksamhet är inte bra uppmärksamhet och framförallt inte gynnande för organisationen och deras vilja att ifrågasätta alkoholnormen, det ifrågasättandet sätts i skuggan av folks irritation kring hur de representerar kvinnor och män. Laxsillen:

“Min poäng är snarare att det här visar på en väldigt bristande eftertänksamhet. Om rörelsen inte redan nu börjat att arbeta genomgående med de här frågorna i sitt kampanjplanerande är det dags. Jag kom in i nykterhetsrörelsen genom intersektionalitetsfrågor. Jag kom in i den för att jag såg vad alkoholen gjorde med kvinnor, med fattiga, med svarta, med utvecklingsländer, med arbetarklassen, et cetera. Jag kommer inte att stanna i en rörelse som trampar på precis samma personer i sin kamp för nykterhet.”

I ett blogginlägg har nu IOGT-NTOs kommunikationschef Sofia Karlsson besvarat kritiken. Hon skriver bland annat:

” Jag tycker att det är briljant att med humor lyfta fram en schablonbild av alkoholnormen och låta två tillskruvade och tillspetsade heterosexuella stereotyper vara en hjälp för alla de som inte reflekterat över alkoholen i vardagen.”

De hade varit briljant om det faktiskt var humoristiskt och att ironin/sarkasmen kring de heterosexuella stereotyperna var tydlig och klar, istället för att dom som i nuläget bara är platta och konserverande. Om nu IOGT-NTO försökt lyfta en komplex fråga på ett “humoristiskt sätt” så är jag förvånad över att inte fler skrattar åt tokigheten. Likaså är jag förvånad över att en feminist med genusintresse inte förstår att folk kommer tolka karikatyrer kring att sexuellt intresse hos en kvinna ses som plumpt och pinsamt – som direkt negativt. Är det verkligen för mycket begärt?

UPPDATERING: Har fått intressant respons på en fråga på twitter, som jag ställde i flödet. Nämligen “Varför IOGT-NTO använder så stereotypa könsbilder i sin nya kampanj.

fjuttigfråga

 

Oskar Jalkevik, ordförande för IOGT-NTO i Stockholm har svarat med ett intressant blogginlägg som beskriver arbetet med kampanjen och hur den förankrats inom organisationen väldigt bra. Han menar att kampanjen rört upp en hel del känslor internt inom organisationen och förklarar att han på ett principiellt plan är för att man tänker utanför boxen, men ställer sig tveksam till karaktärerna:

“På ett personligt plan har jag svårt att identifiera mig med karaktärerna och tänder heller inte på den del av budskapet som jag hittills har sett.”

Det mest intressanta med inlägget är dock att Oskar skriver att det finns personer som IOGT-NTO har väldigt svårt att nå och att dessa kanske nås av budskapet i kampanjen.  Exempelvis har en “alkoholglad högerantifeminist” hört av sig och varit uppskattande inför kampanjen, trots att hen vanligtvis inte gillar organisationen som sådan.

“Jag har stor förståelse för att det som hittills har visats känns konstigt ur ett genusperspektiv. På ett personligt plan tilltalas jag inte av stereotyperna i kampanjen men jag tror det finns människor som IOGT-NTO har väldigt svårt att nå, och som kan tilltalas av kampanjen.”

Om kampanjen når personer som inte vanligtvis bryr sig ett jota om IOGT-NTOs budskap så är det naturligtvis ett plus i kanten, men att ändamålet (att nå en svår målgrupp) prioriteras högre än medlet (karikatyrer av festande individer som anspelar på extrema könsstereotyper) är problematiskt. Det hela förvandlas även till en klassfråga, där man kompromissar bort normkritik av könsroller i sin vilja att ifrågasätta alkoholnormen, vilket innebär att folk som aldrig ifrågasätter kanske något av det, börjar ifrågasätta alkoholnormen på bekostnad av redan existerande könsglapp. De personer som identifierar sig starkt med Ökenråttan & Vinballen utan att ifrågasätta hur dessa representeras hade nog kanske tänkt till ett varv extra om IOGT-NTO även ifrågasatt könsnormer i sin kampanj. Framförallt så kanske den alkoholglada högerantifeministen gjort det.

Advertisements

One thought on “All uppmärksamhet är inte bra uppmärksamhet IOGT-NTO

  1. Tack för intressanta reflektioner och att du bidrar till en debatt som jag tror att IOGT-NTO verkligen behöver! /Oskar

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: