Formen & målbild

Har inte bloggat på bra länge, livet kom emellan så att säga, nytt jobb och bloggtorka. Men en liten uppföljning är på sin plats. I januari bestämde jag mig för att vara i min bästa form någonsin när jag är trettio. Jag ville verkligen komma iform, köpte IKSU-kort och började träna. Har nu hållit igång regelbundet men ett antal träningar per vecka. Det har varierat mellan 3-5 pass i veckan, men blivit färre och färre från i mitten av mars ungefär. På senaste tiden har det bara blivit någon gång i veckan. Trots ett rejält ryck med träningen under två månader har jag inte lyckats gå ner i vikt som min målsättning var, men märkt att jag blivit piggare och känt mig starkare. Att gå ner i vikt är dock svårare än man kan tro. Men jag har nog inte skärpt till mina matvanor i tillräckligt stor utsträckning. På grund av segheten kring vikten och en nystart tog jag beslutet att gå med i itrim som finns på IKSU, efter tips om det på twitter.

Poängen med itrim är att bryta destruktiva vanor, träna regelbundet och äta enligt strikta metoder. Metoderna skiljer sig litegrann åt beroende på hur mycket man vill gå ner i vikt eller om man bara vill behålla sin vikt. Jag har valt en metod som heter rivstart + varierad, vilket innebär att jag rivstartar under tre veckor och då äter man bara måltidsersättning. Efter den perioden går man över till att äta frukost och lunch som vanligt (men undviker kolhydrater i stor utsträckning) och sen äter man måltidsersättning till mellanmål och middag. Det är fyra måltider per dag som gäller och själva viktnedgångsfasen sker under 12 veckor. Så i början av juli ungefär har jag förhoppningsvis nått min målvikt. Jag håller just nu på att försöka tagga till mig inför tre veckors strikt diet, det gäller att förbereda sig mentalt. Har skjutit upp starten lite eftersom jag ska bli uppvaktad på jobbet imorgon i form av att bli bjuden på lunch på min favoritrestaurang samt att helgen bjuder på en del uppvaktning i meningen tårta och annat. Men till veckan kör jag.

Fick även ställa mig på en våg som mätte fettprocent, muskelmassa, bmi och en massa andra värden igår. Spännande, läskigt och häftigt på samma gång, men framförallt motiverande. Nu är jag beredd att kämpa för att nå mitt mål. Heja mig.

Min målbild är i alla fall att se ut ungefär som Kate Winslet gör i kroppen. Kurvig men smal.

katewinslet

winslet

One thought on “Formen & målbild

  1. Adrian says:

    Lite små nyfiken varför har du så bråttom att gå ner i vikt? Du kommer leva ett långt liv så varför inte satsa på att gå ner sakta i vikt inte stressa sen kanske om nått år så kan du se ut så som du vill. Det tar tid att göra saker. Har du skrivit ner målen också btw? Blir så mycket lättare om du gör det sen så borde du skaffa ett straff som händer om du inte klarar av en viss procent eller något liknande.

Leave a Reply

