Bisarr debatt kring hälsohets

Ytterligare en skribent tycker till om “hälsohets” i Aftonbladet Debatt. Det är Rebecca Weidmo Uvell som anser att träningsfrälsta poserar för mycket och särskilt tycks det vara löpare som stör hennes vardag. Hur kommer det sig att ytterligare en person som inte vill bli bedömd utifrån sin träning/ambition till träning passar på att trycka till de som tränar?

För mig är det förståeligt att vilja ifrågasätta och kritisera skönhets- och träningsideal – men istället för att rikta ilskan och kritiken mot strukturer och normer, så passar både Uvell och Dahmer på att kritisera även de som tränar och uppenbarligen finner någonting givande med det.

Sen verkar Uvell inte kunna skilja på päron och äpplen heller, då hennes aversion gentemot träning och motion får henne till att författa meningar som denna: “Politiker som indignerat säger att vi måste ordinera träning, införa fettskatt, sockerskatt, köttfria dagar.” För det första, träning och motion är knappast kärnfrågan som politiker arbetar med, fettskatt/sockerskatt diskuteras för att det knappast är hälsosamt att trycka 3 chipspåsar i veckan och dricka lika många liter läsk och för att dessa produkter ofta är billiga (vilket leder till att fler köper dem). Köttfria dagar har mer med köttproduktionens miljöfarliga konsekvenser att göra än någon “hälsohets”.

Uvell hakar även på Dahmers svartvita värld där det endast tycks finnas två varianter av människor, de feta otränade som alltid får stå i skamvrån och de träningshetsande poserande jobbiga jävlarna som skyltar med sina träningspass överallt. Jag vet inte om det är ett trick för att skriva en provocerande debattartikel om det bara finns dessa två alternativ i hennes värld eller om man blir så inbitet enkelspårig om man hatar träning. Uvells två exempel är nämligen dessa: 

“Om du inte tränar, helst löpning och allra helst till klassikern, är du ingen person. Du är lat jäkel utan karaktär som hellre frossar i fet mat och socker.”

eller så är du bara en tränande poser som skrytsamt vill visa upp dina senaste milresultat  och köra upp dina ambitioner i ansiktet på folk som inte ids. :

“Eller så handlar det mest om status. Träning har blivit ett poserande, ett sätt att förstärka egenskaper som anses positiva. Som gör dig till en lite bättre person än alla andra. Det har faktiskt väldigt lite med hälsa att göra.”

För gud så hemskt det skulle vara om människor faktiskt tyckte om att svettas, faktiskt mådde bättre av det och det där människorna, ja löparna då (för de är gissningsvis människor det med) har hittat sin motionsform, faktiskt strävar mot ett mål och tycker att pulsklockor, tights och dåligt väder är sånt som motiverar dem lite extra. Eller så är de inte motiverade alls vissa dagar, eftersom de är mänskliga, men har än dock den självdisciplinen att de vet att de mår bättre av att träna än att låta bli.

Löpare och fitnesstjejer är ett lättsamt byte att parodisera kring, men är det verkligen bättre att avhumanisera personer som gillar att träna – jämfört med att göra detsamma gentemot de som inte tränar? Knappast.

5 thoughts on “Bisarr debatt kring hälsohets

  1. Linda Å says:

    Håller med dig i mycket men samtidigt så upplever jag på t ex min arbetsplats att när man ska träna, vad och så vidare är ett av få samtalsämnen. Jag tycker att det går till överdrift. Jag har alltid varit relativt aktiv tränat varje vecka, spinning, cykling under sommaren, dagliga promenader osv, men jag gör det för min skull, jag pratar inte om det. Jag kan se att det är kul att diskutera gemensamma intressen, men när alla typ: bra att jag tränade på lunchen då kan jag unna mig en bulle vid fikat efter jobbet, hur känns det för dig som inte tränat? Då tycker jag att det är lite åt hetshållet.

    • Du får väl se till att ni pratar om annat än träning på rasten då? Sen är jag övertyga om att man kan träna för sin egen skull även om man pratar om det med andra. Sen har väl även personer som inte tränar möjligheten att välja huruvida de vill tolka en sådan kommentar som hetsande – dvs. att det är ett måste att träna för att få äta bulle – eller om person i fråga kanske är lite väl hård mot sig själv som inte unnar sig en bulle utan träning. Blir lite trött på den här sortens offermentalitet där alla bara är offer för omständigheter. Vill man inte lyssna på folks bulleångest på jobbet; säg ifrån, säg emot, visa på alternativ eller byt umgänge.

      • Linda Å says:

        Jag har alltid den möjligheten att säga ifrån, självklart. Jag blir själv förbannad när folk ser sig som offer för omständigheter men detta har gått lite för långt och visst är kanske utvägen att umgås med andra… Tråkigt bara att träning och matvanor är så laddat och att många känner krav att träna och får ångest när någon säger liknande saker. Det finns många saker som ska göras på rätt sätt i våra liv om man vill “vara med” i gruppen, oavsett grupp.

      • Tror det är väldigt mycket beroende på vilken situation man befinner sig i själv och huruvida man störs av sådant snack eller inte. Vill jag tolka allt som har med träning, matvanor och vikt som störande eller hetsande är sannolikheten stor att jag också kommer göra det. Exempelvis, som i artikeln, ser jag löpare som “poserande” personer som tränar ohälsosamt mycket kommer det inte finnas så många löpare med sunda vanor. Tror jag dessutom som Uvell tror att allt utom vardagsmotion är skadligt i längden, så lär jag bli ännu mer avig gentemot personer som jag tycker överdriver. Vill jag däremot se nyanser och kanske peppas snarare än stjälpas av andras snack så är det mer sannolikt att jag gör det med den inställningen än en förinställd negativ.

        Kan tänka mig att det blir jobbigt om det är det enda som diskuteras, men då har man kanske inte så mkt gemensamt egentligen eller så spelar man en roll för att få vara en i gänget. Tror inte ens de mest träningsintresserade personerma enkom kan diskutera det.

  2. Josef Boberg says:

    Träning i all ära – men det gäller ju OCKSÅ att äta så mycket som möjligt av ortomolekylär föda = artegen föda = “riktig mat” för att må optimalt väl – som jag ser det.

    Ingående i sak om vad jag grundar det på HÄR.

Leave a Reply

