Kill your darlings

Sir Arthur Quiller-Couch myntade 1916 begreppet “murder your darlings” när han beskrev sitt sätt att skriva och en regel för att hålla sig på rätt kurs:

Whenever you feel an impulse to perpetrate a piece of exceptionally fine writing, obey it—whole-heartedly—and delete it before sending your manuscript to press. Murder your darlings.’

Regeln har sedan med tiden förändrats till kill your darlings istället. Hursomhelst är det sant på så många nivåer. Inte bara när man skriver, utan även när man vill blotta sin strupe, berätta sanningen och visa upp en ocensurerad sida av sig själv. Istället borde man bara vara tyst, inte säga det där som kliat så förbannat i fingrarna, som läpparna format utan att formulera.

Så jag dödar min älskling nu. Inte bokstavligen förstås, utan bildligt. Det spelar ingen roll att jag kommer att jämföra alla med honom, eller att det finns alldeles för mycket i min närhet som påminner. Det spelar ingen roll om bröstet fyllts med strimmor av hopp när någon säger att hon kanske kan fixa så att du kommer. Det spelar ingen roll att jag fantiserar om att du dyker upp, dricker den där skummande ölen och stirrar på mig med en håglös min. Det spelar ingen roll att jag liknat honom med en godispåse som rycks ifrån mig i sista sekund. Det spelar ingen roll att jag känner mig som ett barn som ligger på mataffärens butiksgolv och gastar för att jag inte får det jag vill ha. Det spelar ingen roll att jag fantiserat om karlskrället redan innan vi fick kontakt, att det alltid känts som om jag väntat på honom. Det spelar ingen roll att han spelat basket med mina känslor eller att det aldrig funnits något annat än förväntningar och grusade förhoppningar. Det spelar ingen roll att jag förmodligen uppfattas som helt desillusionerad. Det spelar ingen roll om jag blottar mina känslor lika övertydligt som en porrstjärna särar på benen för att jag inte vet något annat sätt.  Det spelar ingen roll om jag tänker på honom när jag ser längdskidor, hälsar på min mamma eller ser en säl på tv. Det spelar ingen roll att det gått flera månader. Det spelar ingen roll att du gjort mig dum i huvudet. Det är slut med det nu.

Det spelar ingen roll att jag tar in vatten för din skull och kantrar, så jag sliter, skramlar och skriker och sjunker och skriver betydelselösa fåniga metaforer som du aldrig kommer bry dig om.

Det spelar ingen roll.

 

Leave a Reply

