Lugnet efter stormen

Under korta men intensiva ögonblick känns allting bra igen. Ingen ihärdig ihållande ångest, inga ovälkomna pockande tankar som tränger sig på när man minst behöver dem och hungrigt skriker efter uppmärksamhet. Det undermedvetna drar sig inte ens till minnes det som det tidigare tycktes vara nästintill patologiskt fäst vid, besudlade förväntningar.

Bara ett behagligt lugn fyller kroppen, som om hjärtat funnit ro och lutat sig tillbaka i en djup stoppad sammetsfåtölj inombords med trötta fötter vilandes på tillhörande pall. Ett hjärta som svept en rökig whiskey och börjat slå i normal takt igen. Då känner jag mig inte uppriven av otillfredsställd längtan, förlamad av sliriga känslor som kastar omkull all rationalitet. En ro inombords som knappt kan beskrivas, men likväl försöker jag.

Det är ömsom varma sommarkvällar med orangerosafärgad himmel, tunna lätta moln, hög luftfuktighet och då älvens våta sötma lockar och ömsom höstlikt mörker med bitande kyla, som får sommaren att svepa bort i samma takt som den kom.

I eftermiddags cyklade jag hem i piskande spöregn, med motvind, blåst och tunga tag & med en cykel som verkade väga ett ton och trots att jag frös med bara ben och blev fullständigt dyngsur under de tre kilometerna hem, så var det en lättnad att inse att ingenting brann därinne. Jag kände inte hur det brände inom mig alls. Ingen längtan, ingen rasande eld, inga patetiska ord som snälla, ingenting. Bara stilltje.

Allt lyste med sin frånvaro.

Och jag kände mig fri.

2 thoughts on “Lugnet efter stormen

  1. fabianlund says:

    Vad fint du skriver. Jag är glad för din skull. En skön frihet.

Leave a Reply

