Manlig striptease väcker tankar

Har precis snubblat innanför dörren med ett av många gapskratt bubblandes i magen. Såg Magic Mike ikväll på bio tillsammans med en väninna. Majoriteten av publiken bestod av tjejer i 20 årsåldern, vilket var föga förvånande då filmen består av ett gäng ruskigt vältränande attraktiva killar som livnär sig på att strippa. Tänk er Chippendales, fast med snyggare killar och en mer välregisserad show. Lägg till en love story på det och ni har något som gör rätt många kvinnor ganska nöjda.

Just som jag sa: “Tänk om någon stackars pojkvän blivit hitdragen av sin flickvän?” till M kom den första och enda killen in i salongen och jag tystnade fnittrandes när jag observerade hans slokande axlar medan han släntrade förbi några rader nedanför. Strax bakom honom kom en robust tjej med den största popcornhinken, uppenbart nöjd med att ha med sig ett sällskap. Magic Mike är nämligen ingen killfilm, det är en film riktad till en kvinnlig publik som bär på ett underliggande drama och trots att jag hade mina tvivel, så sätter den några av mina förutfattade meningar på ända.

Storyn handlar om Mike (Channing Tatum) – en manlig strippa som tjänar grova cash på att vara en riktig entertainer nattetid med dansmoves få förunnade (killen kan verkligen dansa!) samtidigt som han arbetar med olika svartjobb på dagarna. Han ligger runt, festar och har drömmar om att starta eget. På ett byggjobb blir han slumpartat ihoptutad att arbeta med Adam (Alex Pettyfer, filmvärldens nya hunk) –  en ny ung kille som är en riktigt slashhas och knappt kan behålla ett jobb. De råkar på varandra igen samma kväll i en kö till en klubb, och på den vägen är det.

Adam blir indragen i Mikes liv och inleds därmed i en frestelse få struliga 19 åriga killar kan motstå. Han får smaka på cashen, kvinnorna, bekräftelsen, dekadensen och livet som strippteasejobbet innebär. Under filmen får tittaren en god inblick i vad livet som manlig strippa kan innebära och bossen på klubben, Dallas, spelad av en sinnessjukt övertygande Matthew McConaughey (vilken rollen helt verkar skrivits för) instruerar killarna till att förföra damerna med höftrörelser, ha sex med publiken utan att låta dom röra för mycket och driver klubben med en stenhård men faderlig hand.

Mike i sin tur träffar Adams syster och hennes pryda, restriktiva och skarpa attityd gör honom betuttad, eftersom det är rena motsatsen till hans eget liv. Så vid sidan av strippande män bjuds man på  lite kärlek, vilket ger filmen en lite mer klassisk tjejfeeling, utöver nakna män så tycker många kvinnor om relationer, som ni vet (ingen ironi här inte!)

Tankarna filmen väcker är dock hur förbjudet och avigt det skulle ha varit om det inte var tjejer som satt och tokgarvade åt juckande lättklädda killar i biosalongen och om rollerna varit omvända. För hur mansgrisigt och uppsendeväckande hade inte en film om strippande tjejer varit, om det utspelade sig under samma premisser och inför brölande män? Rätt så mycket, skulle jag tro.

Men eftersom det är tjejer nu, som betraktar män, anses det inte lika “sexistiskt” eller farligt, utan snarare underhållande,  humoristiskt och relativt oskyldigt. Det är oerhört svårt att ta en man som försöker vara sexig eller faktiskt är sexig, på något större allvar. Det går så dåligt ihop med den normativa mansrollen att det blir obekvämt och därför tokgarvar man, fnissar i smyg eller tycker det är pinsamt istället för att bli upphetsad.

Hade rollerna varit omvända, så är jag övertygad om att porrigheten och åtrån legat i fokus, istället för humorn. Jag tror att strippande tjejer hade framställs annorlunda och mer erotiskt och knappast med samma självdistans som killarna. Just distansen och känslan av att det är tokroligt men lockande, gör nog också att shower likt dessa, chippendales och exempelvis “Lady’s night” går hem bland vissa målgrupper utan att speciellt många upprörda röster höjs. En film om barbröstade tjejer som fick sedlar uppstuckna i stringtrosan hade fått andra reaktioner.

Likaså väcker filmen tankar om våra förväntningar, jag kan inte för min inre bild ens föreställa mig en kille vara lika sexuellt utmanande och kråmande, poserande och “sexuell” som en kvinna kan vara i rollen som strippa. Killarna är onekligen både sexiga och attraktiva i filmen, men könsrollerna om att kvinnan i regel är den objektifierade och sexualiserade ställer till det för mig. Jag vill bli kåt för att agera jämställt, men istället skrattar jag så att jag kiknar eller fnissar förläget på grund av hur ovan jag är att se män framställas i den positionen.

Jag skulle vilja ge filmen ett plus för att man vänder på pannkakan och försöker sig på att objektifiera män och driva lite med sexualiteten. Likaså för att den tar upp det faktumet att även män som försörjer sig på sitt utseende eller sin sexuella approach har svårt att bli tagna på allvar, i filmen visas det bland annat genom relationsproblem. Filmen har även ett djup, då den visar på baksidorna med dekansen och hur lätt man kan hamna fel i sin jakt på pengar, uppskattning och bekräftelse.

Dessutom tror jag inte alls att man skulle glorifiera och nästan sätta upp livet som strippa på piedestal som man gör i filmen, om det istället varit kvinnor som klädde av sig för pengar. Då hade det varit misär och trauma, istället för livsbejakande äventyrare som vet hur man lever “the good life”.

Magic Mike tycker jag visar upp hur skeva våra föreställningar om kön och sexualitet har blivit, om man vågar och vill se det ur det perspektivet. När det är helt okej att som tjej se på lättklädda män och erkänna det eftersom utgångspunkten där blir att killarna inte utnyttjas, utan gör det för sin egen skull och har makten, i motsvarighet till tjejer, som alltid tycks göra det i underläge. En kille som vill se strippande tjejer på bioduken tror jag nämligen skulle dömas hårdare, medan en tjej som gör detsamma bara bejakar sin sexualitet. Eller vad tror ni och hur jämställt är egentligen det?

Filmens två huvudsrollsinnehavare, Channing Tatum & Alex Pettyfer.

Leave a Reply

