Jag kan tänka mig att ligga sked med dig

Du har lite slirigt tal tredje gången du ringer under samma kväll. Jag hör knappt vad du säger och får säga ordet “va?” flera gånger för att du ska upprepa dig så jag förstår, din dialekt påminner om mina somrar sen barndomen. Trots att jag hör din röst mot örat känner jag mig fortfarande dum för något så trivialt som att jag skrev i sms:et tidigare att du inte får vara för snäll, att jag inte gillar när snällhet blir till mesighet och inser för mig själv att det spelar faktiskt ingen roll hur du skulle vara för jag skulle tycka om dig hur som helst och du säger att du är alldeles för snäll, snäll och naiv.

“Du var elak som retweetade” säger du och det tar en stund innan jag kopplar, jag ville ju bara veta om det var som jag befarade och det var det.

Du ringer igen dagen efter, jag håller mig vaken för att få höra din röst. Du är någonstans i ett avlångt land, med människor jag inte känner och ute på ett ställe där det pratas högljutt. Du säger att du verkligen inte dricker så ofta annars, att jag måste tro att du alltid festar. Den där snabba osäkerheten hos dig gör mig lättad, det är inte bara jag som är lite nervös. Fast det kanske inte är osäkerhet, bara ett försök att förklara att du är utom dig just nu, att du inte är dig själv.

Jag säger “du gör mig nervös” i nästa andetag och du frågar varför som om det vore det konstigaste i världen och jag har ingen aning mer än att jag blir fnittrig som en liten skolflicka när jag hör din röst. Jag kommer inte ihåg vad vi pratar om, förutom att du säger att jag har en väldigt fin dialekt och att du vill komma hit, hit till mig, hälsa på mig, vara hos mig, komma ifrån. Jag tror först inte mina öron, varför skulle någon som du vilja vara med mig, men försöker vara lugn, realistisk, nästan lite sval trots att mina kinder hettar.

Du säger “men jag kan tänka mig att ligga sked med dig just nu och sådär”,att utforska, lära känna mig, säger att vi någon gång ska diskutera så himla många saker att jag tror att hjärtat ska picka så att man känner det trots att man håller handen i luften framför det. Jag tänker på hur vi skulle kunna spendera våra somrar ihop, mellan husen några mil ifrån varandra, på stränderna där havslukten och horisonten är det enda som spelar någon roll. Jag tänker så sjukt många saker som är så sjukt verklighetsfrånvända och du gör likadant, under några nätter.

“Det är varmt och grumligt här”, viskar du lättat och lägger handen runt min midja, borrar in ditt huvud i kudden bakom mig och smeker med lätta fingrar längst min midjas konturer medan du räknar prickar på min rygg i ljusskenet från norrlandsnatten. Jag känner din andning mot nacken och ryser av välbehag.

Vi ligger sked nu.
Men du kom inte.

One thought on “Jag kan tänka mig att ligga sked med dig

  1. […] karaktär att man fastnade, Z som jag förlustade mig med tills jag knappt visste vad jag hette, Å som verkade så bra, men som aldrig tog sig mod att göra slag i saken, Ä som aldrig fanns annat […]

Leave a Reply

