Magnussons prick över i:et.

Idag måste jag tipsa om Lisa Magnussons underbara text om hur fuckad Kanal5’s nya serie “Jobbjägarna” är och hur fullständigt förskräcklig människosynen som levereras i programmet är. Den käcka jobbcoachen som ska smiska in arbetssökanden i jobb ger mig rysningar med sina otänkta uttalanden. Här är det inte tal om några läskande morötter, utan istället förbise eventuella orsaker till arbetslöshet och kasta in i första bästa jobb så fort det bara går.

Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om det här, hur vårt välfärdsland byggt upp en arbetsmarknad som bara gynnar vissa medan andra aldrig kommer in. Hur fasansfullt vanligt det är att människor med psykisk ohälsa går utan arbete men bara betraktas som lata som inte vet bättre av förståsigpå:are som tror att dom vet precis allt men egentligen inte har någon som helst koll. Hur samhällsdiskussionen om arbetslöshet och dom arbetslösa till stor del kännetecknas av just människosynen som representeras i tv-serien. Jag kanske skriver ett längre inlägg om det ikväll, när jag resonerat fram vad jag ska skriva och inte längre är så agiterad över det. Till dess rekommenderar jag Magnussons text, som säger tillräckligt om läget. Det är ett rubbat samhällsklimat vi har. Där tv dessutom gör såpor på människors bekostnad och framställer dom som retards.

2 thoughts on “Magnussons prick över i:et.

  1. Annawii says:

    Jag har inte vågat se det programmet för jag skulle troligtvis bli rosenrasande på den där jobbcoachen. Känns som att de som skapat programmet måste ha haft någon slags agenda att vilja visa att arbetslösa bara är “lata och dumma” trots att så inte är fallet.

    Kram

    • Malin says:

      Ja, jag såg halva och blev rosenrasande. Sen läste jag Magnussons krönika och blev ännu mer rosenrasande. Ogillar starkt den där attityden.

Leave a Reply

