Gender-bending modell

Missförstå mig rätt nu, jag ser mig själv som en i huvudsak öppen och nyfiken person och försöker att inte döma på förhand. Fördomar har vi alla och det går aldrig att komma ifrån, men jag försöker att identifiera mina förutfattade meningar och när jag kan identifiera dem vill jag inte låta dem ta överhanden. Jag har ingenting emot tjejer som klär sig som killar eller vice versa utan försöker istället förstå varför och är nyfiken och vill veta mer. Jag tycker varken bu eller bä om transsexuella som äter hormoner, opererar om sig eller vill göra det, det är var och ens eget val. Jag kan till och med tycka att transsexualitet är fascinerande och spännande snarare än märkligt – även om jag inte avundas det eftersom det verkar vara en väldigt jobbig process att gå igenom både identitets- & utseendemässigt samt emotionellt. Jag aktar mig helt enkelt för att döma, även om det är oundvikligt ibland.

Medan många tycker att det var rent äckligt att Big Brother valde att ha med en transsexuell person i årets upplaga av dokusåpan så tycker jag att Vanessa är riktigt cool, jag ser i henne en tjej som verkar tillfreds, stolt och säker i sin sexualitet vilket jag knappast skulle ha varit i samma situation. Jag ser inte en kille som opererat om sig till tjej som ger upphov till äckelkänslor vilket många homofober verkar se i henne vilket jag har svårt att greppa, exakt var ligger det äckliga? Om jag hade känt mig som en man i min kvinnokropp och inte alls känt mig bekväm med det så skulle jag troligtvis också ha identifierat mig mer med det manliga och killars leverne och valt den vägen för att hitta mig själv, jag vet inte om jag skulle ha opererat om mig men jag hade nog blivit en väldigt butch tjej iaf. När det gick rykten om att Lady Gaga var hermafrodit för några år sen, vilket många var övertygade om att hon är (jag vet inte och det gör nog ingen annan än Gaga heller) – så tyckte jag att det var coolt och ville veta mer om det och vad det innebär.

Rent generellt tycker jag att det är rent märkligt att vi har sånt fokus på vilket kön vi tillhör och alla normer kring det – alla är vi människor, men samtidigt är det svårt att komma ifrån att kön och genuskonstruktioner är både vanebildande och cementerande rent omedvetet. Vi gör kön dagligen och alla ideal, normer och föreställningar får oss att tro och förvänta oss vissa beteenden utifrån hur en person ser ut och vilket kön denne har. Jag tror på sociala och kulturella konstruktioner av kön i kombination med vissa biologiska faktorer och jag har under framförallt mina år på universitetet diskuterat mycket genus med både feminister, antifeminister och queerfanatiker och hört alla möjliga och omöjliga idéer kring genus och kön.

Ett tag var jag exempelvis intresserad av en något radikal kille som ville eliminera och “ta bort” kön för att han inte ansåg det nödvändigt utan snarare som direkt destruktivt eftersom folk mår dåligt och begränsas av alla dessa normer kring kvinnlighet och manlighet. Själv har jag svårt att se någon egentligen nytta med en fullständig uppluckring och tror inte att det överhuvudtaget är möjligt eftersom det sitter så djupt inpräntat i oss undermedvetet och eftersom att femininitet och maskulinitet ändå ger lika mycket trygghet och tillhörighet som det kan ge motsatsen. Men jag skulle gärna vilja att vi inte värderade varandras egenskaper på det sättet som många gånger görs och att värderingen av sexualiteten inte var så starkt sammanhörande med ideal kring könen, för det är direkt skadligt precis som att våra liv i stor utsträckning styrs i en viss riktning på grund av vilka förväntningar folk har på kvinnor respektive män.

Men trots min öppenhet måste jag säga att jag ibland blir jag ytterst konfunderad och osäker, på vad jag ska tycka och hur jag ska reagera och framförallt så blir jag kluven inför mina känslor kring androgynitet och personer som är någonstans i gränslandet. Varken eller liksom. Jag vill ändå hemskt gärna placera in människor i fack för min egen bekvämlighets skull. Typ flicka eller pojke. Kvinna eller man. Sortera så jag vet var jag har dom. Ren lathet kanske, men etikettering är bekvämt och förenklande, även om det kanske är lite fördummande.

Senaste exemplet som jag stötte på nyss är den australiensiska modellen Andrej Pejic (med ursprung från Bosnien) som gör kometkarriär i modevärlden och fångade min uppmärksamhet när jag scrollade mellan modellerna på DNA Models i New York som förmiddagsnöje. Jag brukar tycka att lite androgyna utseenden hos killar är väldigt tilltalande, men när jag såg ansiktet på denne modell var min första tanke att en tjej plötsligt hamnat bland herrmodellerna av misstag. Ju mer jag tittade på honom dessto mer fascinerad blev jag dock. Samtidigt som jag blir ännu mer konfunderad. Vad tycks? Andrej Pejic! Gör åtminstone mig förvirrad, men man kanske inte behöver sätta någon etikett alls.

 

 

6 thoughts on “Gender-bending modell

  1. Johanna says:

    Vart finns det bekräftat att Lady GaGa är hermafrodit?

    • Malin says:

      Hon uttalade sig om det själv om jag inte minns helt fel. Om det sen var för att ironisera kring det som ett skämt eller om det faktiskt är så vet jag inte. Eller om det är en efterhandskonstruktion. Men det var nåt i stil med “Det är ingenting jag skäms över, det är bara att jag inte går och berättar för alla om det. Ja. Jag har både ett manligt och ett kvinnligt könsorgan, men jag betraktar mig själv som kvinna. “

      • Petra says:

        mest troligt en PR grej – som funkar utmärkt!

      • Malin says:

        Kan så vara, det hela började efter ett klipp där hon uppträder och man ser en bulle som ser misstänkt likt en liten penis när hon uppträder. Helt klart funkar det, dessutom är hon ju queer, bisexuell och snackar ofta om drags. “Dont be a drag, just be a queen” exempelvis.

  2. Petra says:

    Vist är det fascinerande att man vill klassificera kön? Och människor. Det även om man är öppen och som du skriver lätt dragen till det androgyna. Jag är inte det, men reflekterar inte nämnvärt över androgyna utseenden – jag tycker liksom att det är ok. Men som du säger så har jag ändå en gnutta behov av etikettering nu då du nämner det – och det är förvånadne för mig själv… Intressant ämne Malin.

    • Malin says:

      Ja, det är fascinerande och väldigt tydligt i vissa sammanhang. Jag är absolut dragen till det androgyna då jag tycker att de vackraste killarna ofta har vissa feminina drag, men inte i samma klass som Andrej ovan som faktiskt ser ut som en väldigt väldigt söt tjej. Hans bror (i sista klippet) däremot var hot och många brukar ju säga att Torres ser ut som en tjej med sitt babyface, men jag tycker inte det. 🙂 Förvånar också mig själv i mitt behov av att etikettera då jag trodde mig vara mer öppen än så! Ja, mkt intressant och kul du tycker det!

Leave a Reply

