Short recap

Blir lite mindre bloggande nu under dessa dagar eftersom jag har besök av mor min.

Igår tog vi i alla fall en promenad från mig ner på stan och gick vid älven, med nyfallen snö runt omkring och överallt och svagt solsken som kunde skymtas och stack fram genom molnen var det riktigt vackert. Väl framme åt vi först en fantastiskt god lunchbuffé på Taj Mahal, innan vi gjorde stan och gick på lite affärer. Bland annat så fick jag en växt till fönstret, vi köpte slingor till håret, tittade på inredningsbutiker och smyckesaffärer och sen fikade vi på Schmäck. Jag åt kanske världens godast muffin med vit choklad och hallon i och efter det tog vi en tur till Ateljé Kopparhatten alldeles intill på tvärgatan eftersom mamma var ute efter en ny basker.

Jag har nog bara varit i den butiken en gång förut och det för kanske 15-20 år sen som liten. Det är verkligen otroligt mysigt och väldigt speciellt att besöka en sån riktigt gammal hattaffär, Kopparhatten har funnits i över 50 år vilket är mer än de flesta butikerna inne i stan. Väl därinne provade mamma  baskrar och hattar av alla de slag och färger tills jag var tvungen att sätta mig på en stol därinne för att orka agera smakråd, haha. Valen och kvalen blev helt enkelt för många för kära mor som har samma shoppingsådra men beslutsångest som dottern vad det verkar. Tillslut hittade istället jag en basker i ljust syréngrå färg med liten skärm framtill till mig själv före mamma hade bestämt sig och när vi gick därifrån en bra stund senare hade vi båda fått oss en nyinköpt huvudbonad och fått höra ägarens lilla historia om hur det var hennes dröm att ta över hattaffären och när hon för tre år fick chansen när den var till salu kunde hon inte motstå att göra slag i saken. Kul! Sällan man får en kulturell upplevelse på det sättet när man går till en affär.

Väl hemma efter flera timmar på stan så slingade mamma mitt hår så att det fick ett lyft färgmässigt (bye bye råttfärg) och klippte det, vi gjorde pizza med färdigköpt pizzadeg som man bara rullar ut på platen, drack ett vinglas och avslutade med färska hallon, blåbär & björnbär med glass framför tvn till efterätt. En riktigt riktigt härlig och mysig mamma & dotter-dag.

Idag har vi hunnit med en hel del också även om den började lite sämre. Vi hann bråka innan och under frukosten, kom sams igen, jag har jobbat en del och sen har vi gått en promenad. Men det sistnämnda var ingen höjdare då jag ilsknade till över att dom som plogar vägarna verkar ha några skruvar lösa eftersom dom inte räfflar eller grusar vägarna direkt efteråt så istället blir det sviiiiiinhalt och alldeles isigt och jag fick gå och hålla mamma i handen för att inte halka efter att jag halkat omkull en gång på det glatta underlaget. Ni som bor i Norrland känner säkert till fenomenet när det ligger nysnö precis ovanför en isbana, eller hur halt det kan bli när det precis plogats.

Jag är fullkomligt livrädd för att vara ute och gå när det är så halt eftersom jag blir rädd att göra illa knäna eftersom dom är väldigt sköra. Knäskålen har ju luxerat 2 ggr på ena knät och 1 gång på det andra, så helt obefogad oro är det inte heller. Nåväl, promenaden gick iaf bra och nu har vi ätit och snart ska mamma på yoga och jag ska slappa och må gott och sen ikväll ska hon till sina vänninor och jag till mina för lite fiesta.🙂

 

Leave a Reply

