Plastikkirurgi och jordens avskräde.

Finns det någon vidrigare yrkesperson än plastikkirurgen? Jag tror inte det. Jag äcklas så grovt över dessa små människor som så brutalt och medvetet utnyttjar människors dåliga självkänsla, kroppskomplex och bristande insikt i hur ett bristande självförtroende inte lagas genom en bröstoperation eller en fettsugning utan genom att bygga upp det på rätt väg. Jag vet att det är ett kontroversiellt ämne, men jag tycker det är fullständigt vidrigt att människor kan tjäna sådana grova pengar på andras olycka och samhällets fullständigt snedvridna ideal som uppmuntrar kvinnor till att kvinnlighet och sexualitet sitter i ett par stora fasta onaturliga bröst.

Under denna veckan är det en special i TV4’s lokal-tv eftersom antalet plastikoperationer ökat tredubbelt under de senaste åren i Umeå. Igår var det en medelålders kvinna som ville rekonstruera sina bröst efter sitt första barn, hon skulle spendera 42 000 kr på att återställa brösten så att hon blev nöjd med sig själv. Hon sa uttryckligen att hon trodde att självkänslan skulle förbättras av operationen och att hon funderat på ingreppet under en tio årsperiod. Hur vore det istället om man kom till sina sinnens fulla bruk och insåg att bröst på grund av amning, hormoner och viktökning faktiskt förändras, att det är fullständigt normalt och ingenting som behöver åtgärdas? Eller att man kanske investerade dom där 42 000 kronorna på terapi eller självkänslekurser istället? För inte åtgärdas väl självkänslan genom att förändra brösten? Det sitter i huvudet för i h*vete, inte i brösten. Jag vet att det finns personer som inte håller med mig och att självförtroendet faktiskt ökar efter en bröstoperation, men det skiter jag faktiskt i. Jag tycker att jag har för mycket mage, inte fasiken fettsuger jag mig för det. Jag tränar bort det, äter mindre och säger till mig själv att jag duger ändå och stör det mig så mycket så att jag mår dåligt av det så finns det både en billigare och nyttigare lösning och det är helt enkelt att minska intaget och öka aktivitetsinslaget.

Nu kanske någon tänker “Men större bröst går ju inte att träna sig till!”, nej det är helt korrekt. Men du kan träna muskulaturen under så att dom blir fastare, du kan använda bh:ar som gör dem fylligare och det är ingenting onormalt med att ha små bröst, vi skapas som vi gör av naturen av en anledning. Bautabröst passar inte på små petita smala kvinnor. Det passar inte på någon, ärligt talat. Då säger någon annan “men man behöver ju inte göra jättetuttar” – nej, det behöver man inte. Man kan göra B eller C-kupor också, men vad förändras mer än utseendet på brösten – får du med automatik bättre självförtroende också bara för att bröststorleken förändras?

Det som dock gör mig mest irriterad, arg och besviken är dock den typiskt amerikanska och populärkulturella tv-serien om plastikkirurgin i Los Angeles som går varje vardag efter Big Brother, “Dr 90210”. Det är så otroligt många som ser en enkel lösning i en operation utan att verkat ha reflekterat överhuvudtaget kring ingreppet och eventuella konsekvenser. Det verkar vara ungefär som att gå till frissan för vissa, kul, förnyande och en egoboost. Inte förknippat med några risker, en faktiskt genväg eller självbedrägeri.

I dagens avsnitt är det en 19 årig tjej med a-kupa, fina söta bröst som vill slå igenom som underklädesmodell (?!) och vill göra D-kupor som sin bästa vännina som alltid fått uppmärksamhet för att hon är en tuttfia. Tjejen yttrade följande citat i programmet: “bigger boobs can help me conquer the world!”.

Sen så är det en lismande äcklig plastikkirurg kallad Dr. Rey med ett sliskigt leende som kommenterar alla kvinnliga patienters utseende och säger “Oh, you’re so beautiful! No wonder your daughter is so beautiful too!” till 19-åringens mamma när han ser henne. Sen säger han att hon är den perfekta kandidaten och patienten. För hon är fullt frisk och har “rätt attityd och inställning” – ja rätt attityd som naivt och uppmärksamhetstörstande tror att stora bröst är svaret på kvinnlighet, framgång och succé och får honom att operera om henne fullständigt obrydd om det kassa självförtroendet och komplexen. Och samtidigt som han opererar och fantiserar om slutresultatet kommer han troligen lite i kallingen och tjänar multum varje månad på det dessutom. No wonder att han trivs…

Han var lika lismande, obehaglig och äcklig häromdagen. Gav komplimanger med sexuella anspelningar när tre blonda systrar i 20 års åldern hade bestämt sig för att tillsammans göra silikonbröst, för att det “kändes stärkande och roligt att göra det allihopa”. Tänk att livet kan bli så underbart med ett par D-kupor! Who knew…

Även om inte Umeås motsvarighet till plastikkirurg är lika sliskigt läskig och smörig så fick jag samma obehaglighetsvibbar av honom. Han fick frågan om vad han tyckte om att plastikoperationerna ökat så mycket och han sa faktiskt förvånande nog att han tyckte att någon i samhället inte stod riktigt rätt till, men samtidigt menade han att patienterna fick ett bra bemötande och hjälp att självförverkliga sig. Well.. om det är självförverkligande så vet jag inte om det är något jag vill.

Förtydligande: Jag är inte emot plastikkirurgi vid brännskador, olyckor eller drastiska viktnedgångar som gör att döskinnet hänger som skinnsäckar runt kroppen.

(Bildkälla: E-online)

4 thoughts on “Plastikkirurgi och jordens avskräde.

  1. Plastikkirurger som tjänar massa pengar på onödiga skönhetsoperationer.. ja de gillar jag inte. Men det finns enjädra massa plastikkirurger som mest ägnar sig åt att hjälpa människor med texbrännskador. Så hela yrkesgruppen kan du ju inte döma ut 😉

    Det är framförallt alla hormoner i samband med graviditeten som förändrar brösten, inte amningen. En kvinna kan texgå upp bara några kilo, och sedan inte ammaalls, men ändå händer nåt med brösten. Och för en del kan det vara tvärtom, gå upp en massa i vikt och amma i flera år, men bröstens utseende förändras inte speciellt mycket alls.

    Det är bara synd att tjejer avstår att amma för de är rädd att brösten ska bli fula.

    • Malin says:

      Jag menar såklart plastikoperationer i form av skönhetsoperationer, trodde det framgick av texten. Att det finns folk som hjälper människor med brännskador eller olyckor har jag ingenting emot och det är inte vad jag kritiserar.

      Ah, sedär. Är inte så beläst på just hormondelen, men jag tycker också att det är synd att kvinnor avstår amning på grund av utseendeskäl och rädsla, likaså tycker jag att det är tragiskt att folk inte förstår att ålder, hormoner och barnafödande förändrar kroppen.

  2. Jag syftade på den inledande meningen “Finns det någon vidriga yrkesperson än plastikkirurgen?” Som att hela yrkesgruppen plastikkirurger är vidriga.
    Även om jag förstod att det inte var ALLA du menade i texten 🙂

    Ja det är tragiskt. Och att samhället blir mer och mer utseendefixerat, och åldersfixerat, att detinte alls är accepterat att se ‘äldre’ ut.
    När ska det vända? Kommer det någonsin vända? :/

Leave a Reply

