Stylisterna.

Jag är en riktig tv-serie-junkie. Det är ingen idé att ens förneka. Just nu är Stylisterna det program som jag längtar mest efter och jag är på helspänn när varje nytt avsnitt kommer på kanal5’s web varje måndag och torsdag.  I stylisterna så får man följa ett gäng stylistaspiranter som tävlar om en praktikplats på Sofis mode, det är personer från hela Sverige som brinner för mode och trender och har ett gediget intresse av att arbeta med det i framtiden, helst som stylister då (förstås). Det låter kanske som en ytlig programidé i samma anda som Top Model men jag tycker denna är mer genuin, för här tvingas dom faktiskt prestera och man måste vara bra för att få stanna kvar samt att juryn känns hård men rättvis. Det är ingen galen egocentrisk programledare i samma stil som Tyra Banks heller som vill stjäla hela showen.

stylisterna

Systrarna Fahrman.

Från början var det 10 aspiranter med i programmet men nu är det bara fyra kvar, då en röstas ut av juryn varje vecka. Juryn består av systrarna Fahrman, Sofi som är modechef för Sofis mode och Frida Fahrman som är moderedaktör på kanal 5 samt Helene Falk som driver stylistskolan och Teresa Grundin som är känd make-up-artist och även bloggar på Elle. Jag har inte sett så mycket av systrarna Fahrman på tv tidigare, men är faktiskt imponerad av deras driv och auktoritära ledarsätt. Ingen som sätter sig på dem precis. Det är roligt att se hur kända journalister/redaktörer beter sig på “riktigt” även om det är i en produktion.

Men nu till min absoluta favmelodyorit av stylisteleverna. Det är helt klart den sjukt söta och ödmjuka 24 åriga uppsalatjejen Melody Pourezza. Jag hoppas verkligen att hon tar hem hela skiten. Hon är lite mognare än många av de andra, har ett supervasst öga för trender och kan verkligen styla människor och få dom att gå från uteliggare till fashionistas stilmässigt. Dessutom är hon genuint intresserad av mode och väldigt genuint trendkänslig. Med ödmjukheten som hon har kommer hon att gå långt med i ett yrke där så mycket handlar om att känna av kundens stil och smak och samarbeta så nära en person som stylister faktiskt gör. Hon fick styla bloggaren Meral Tasbas (med i dokusåpan Baren för hundra år sen) i senaste avsnitten och Meral beskrev Melody som en “påtänd Pitbull” när hon sprang runt och skulle hitta kläder åt henne, för att hon vill SÅ himla mycket. Dessutom syns det att hon blir riktigt glad och stolt över sig själv när hon vinner och som hon vinner utmaningar!

Den som däremot inte får någon röst från mig är den oerhört okarismatiska och dryga deltagaren Kajsa Tengvall. Jag förstår inte hur hon kan vara kvar i tävlingen fortfarande för mer egocentrisk och osympatisk person får man leta med ljus och lykta efter. Dessutom kan jag inte se att hennes flummiga bohem-stil är det minsta överensstämmande med Sofis mode men jag gissar att hon har någon talang iaf eftersom hon är kvar bland de fyra bästa. Kanske fyller flumm-kvoten, vem vet.

Värt att nämna är även att Umebon och den söta modebloggaren Victoria Törnegren varit med i programmet, men åkte ut i senaste avsnittet. Till stor del på grund av att medan modeintresset fanns och stor stilsäkerhet, så hade hon varken självförtroendet eller det engagemang och lyhördhet som krävs för uppdraget, åtminstone av det tv-teamet valde att visa. Kanske något för ung helt enkelt.

(Pressbilder från kanal 5 hemsida)

16 thoughts on “Stylisterna.

  1. jennie says:

    Tycker precis som dig. Min favorit är Melody,Kajsa ska ut ut ut (helst första dagen) och jag tyckte det var synd att Victoria åkte ut men som du skrev, hon var nog lite för ung. Om 5 år är hon nog jätte framgångsrik=)

    • Malin says:

      Ja, det går inte annat än älska Melody. Blir typ varm i hela hjärtat när jag ser henne. Kajsa är däremot gräslig. Tycker också det var synd att Victoria åkte, men samtidigt hade hon inte riktigt vad som krävdes. Tyckte dock att de resterande deltagarna (särskilt Kajsa) var vidriga mot henne.

  2. Annawii says:

    Jag har ingen direkt favorit efter att Victoria åkte. Dock porträtterades hon ganska vinklat då hon är en superhärlig tjej irl, men TV-teamet förstår kanske inte norrländsk ironi och humor haha😉.

    Hoppas att det kommer en till säsong och att den sänds på riktig TV för jag tror verkligen på konceptet. Det får gärna komma ett svenskt Project runway också och då hoppas jag söta UmeåTina kommer med🙂.

    • Malin says:

      Ja, jag kan verkligen tänka mig att Victoria är jättehärlig irl men det lilla man får se av henne på tv framställer henne som ganska lat och obrydd och lite “långsam” eller vad man ska säga. Kan ju hända att produktionsteamet precis som du säger ville göra henne till den personen och skippade saker som talade emot det beteendet.

      Ja, vore kul med en andra säsong. Dom skulle kunna utveckla en del saker och kanske höja åldern på de deltagande en aning då jag tror att man behöver lite mer livserfarenhet för att prestera bra och göra sig som stylist på riktigt. Vem är UmeåTina?

  3. Annawii says:

    Ja i bland sitter jag och fnissar för den bild som ges av henne är raka motsatsen till den bild hon ger irl. Men jag antar att det inte skulle vara lika underhållande med en norrländska som faktiskt är snabb, smart och rolig så därför klipper de till det.

    Det är: http://tinatinaa.blogg.se/
    Makalöst talangfull tjej!

    • Malin says:

      Oj hoppsan vad duktig hon var på att sy och designa egna kläder, tack för tipset. Den bloggen ska jag följa, själv kan man ju knappt sticka haha.🙂

      Hm ja men det är ju samtidigt jäkligt synd att dom porträtterar henne på det sättet för det är nog många som inte tänker till att det kan vara vinklat och tror att hon är seg.

  4. Annawii says:

    Ja jo jag blir ju ssamtidigt ltie småförbannad för det är inte schysst att försöka framställa en människa på visst sätt. Dock är det en bra lärdom att se hur de gör eftersom de troligtvis gör likadant med alla i denna typ av dokusåpor inklusive Kajsa.

    Kram

    • Malin says:

      Mmmja, kanske att man gör så med Kajsa också, jag vet att jag var lite hård mot henne. Men jag tycker verkligen att hon ger ett väldigt osympatiskt och elakt intryck i de scener man faktiskt får se. Hon är ofta först med att komma med en bitsk kommentar gällande andra deltagare och var ju väldigt till sig över att Victoria fick lämna exempelvis. Nja jag gillar henne inte.

      Men fick man se en mer nyanserad bild kanske man skulle ändra sig. Kram!

  5. Annawii says:

    Ja man kanske åtminstone inte skulle ogilla henne lika mkt. Själv är jag nästan löjligt cynisk när det kommer till media, särskilt TV, så jag tänker oftast ett steg längre (vad vill de nå ut med här), men så blir det nog för de festa som läser min utbildning. Vi lär oss ju vad som händer “bakom kulisserna” eftersom det är där de flesta av oss ska arbeta.

    Kram

    • Malin says:

      Jo kan förstå att du tänker ett steg längre, jag gör det mer inom samhällsdebatt-ämnen, medan underhållningstv får vara ungefär som den är haha. Då orkar jag inte riktigt analysera. Sen får man väl ett annat perspektiv när man känner/träffat en person som är med också, som du känner Victoria.

      Men du har nog rätt i att vinklingen gör jäkligt mycket även för denna tv-serie. Jag blev dock glatt överraskad över hur systrarna Fahrman visas, tycker dom verkar vara riktigt coola brudar med huvudena på skaft även om det mest är Helene Falk som syns. Sofi rådiggar jag då hon verkar så härligt gullig och snäll, men trots det bestämd och professionell när det kommer till gallring etc.

      Kram

  6. Annawii says:

    Ja vi tränas ju till att göra det inom alla ämnen, tungt som lätt. Dock är det mest tunga ämnen som avhandlas i skolan men jag appliceras det tankesättet på det mesta här i livet haha😉.

    Jag skulle tippa på att de har någon form av kontrakt och produktionsteamet förstår nog hur viktiga systrarna är för programmet. Gillar de inte slutresultatet blir det garanterat inte en till säsong.

    Kram

    • Malin says:

      Ja, jag hoppas det sänds på vanliga tvn med fler eller åtminstone längre avsnitt per vecka. Jag tycker två stycken avsnitt a 20 min är lite väl lite. Sen måste det ju finnas betydligt mer saker man kan ha med och mer styling av personer från scratch så att säga, men det är väl som det är för att det är första säsongen.🙂

      Är det något sådant som att göra en sån serie du vill jobba med i framtiden?

      Kram

  7. Annawii says:

    Ja det vore roligare om de hade med ännu mer styling.

    Nej TV är inget jag vill arbeta med och då måste jag nog läsa en helt annan utbildning. Jag vill jobba med PR och sociala medier, gärna inom mode, den första tiden efter utbildningen och sedan som kommunikatör för en organisation/parti som jag delar samma åsikter som.

    • Malin says:

      Ah ja just det, du har sagt det där med kommunikatör tidigare har jag för mig. Låter väldigt spännande!🙂 Jag har en kompis som jobbar som kommunikatör för voluntärbyrån i Sthlm, verkar som ett varierande och kreativt jobb.

      Mmm, ännu mera styling och mera gör om mig fokus. Det var fräckt att se baren-Meral gå från osminkad och trött till fräsch och trendig!

  8. Jessica h says:

    Kajsa är min systers bästa vän och det är så himla himla tråkigt att folk som inte känner henne över huvud taget sitter och snackar skit och säger att hon är en osympatisk och dryg människa när dom inte har en ANING om vem hon är igentligen.

    TV är TV och självklart gör dom allt för att få ett så intressant program som möjligt, förstår inte varför folk STÄNDIGT glömmer det faktumet. Jag känner inte heller Kajsa speciellt bra men jag vet att hon är en otroligt fin människa som inte förstjänar all skit som folk kastar på henne. Hon gör ett jättebra jobb och brinner för mode och annat kreativt.. det är tråkigt att folk inte får se det.

    • Malin says:

      Men hennes beteende i stylisterna är gräsligt i mycket och mångt och det står jag för att jag tycker. Sen hur hon är ute i vanliga livet har jag ingen aning om heller. Att säga att folk snackar skit är ju lite missvisande, då det faktiskt är hennes beteende i tv-programmet folk kritiserar. Hur mycket TV än vinklar så kan dom inte vinkla det till att någon ska framstå osympatisk och dryg när det faktiskt är personens egna uttalanden som är just väldigt osympatiska och dryga. Hennes ständiga pikar mot andra deltagare, himlande med ögonen i tid och otid och karska sätt är inte en vinkling utan hennes faktiska beteende.

      Hon är säkert jättesnäll och en jättefin människa om man känner henne och sett fler av hennes sidor, men den Kajsan som visas på TV framstår inte särskilt trevlig. Har lite svårt att tro att kanal 5 medvetet vill få henne att framstå som en bitch heller, men vem vet. Hon skulle säkert kunna ha framstått i bättre dager om man valt att spegla henne på andra sätt.

Leave a Reply

