Anti-kickstarter, lättja och förlösande toabestyr.

lattjaLäste nyligen en sak på facebook som fick mig att börja asgarva för mig själv. En klasskamrat sen universitetstiden skrev imorse följande statusuppdatering:

“Stärkt och vederkvickt efter två timmars sömn och technicolordrömmar om kattungar och khadaffi. Nu kickstartar vi den här dagen, som blondinbella skulle säga!”

och sen kommenterades det med att det var “psykkäckt” och följdes av en ironisk hejarramsa om hur peppande måndagmorgonen är.

Jag tycker det är så vansinnig skönt med människor som vågar vara ärliga och inte bara skriver överpeppade, presterande och superkäcka-hurtbulle-attityder och inlägg hela tiden i statusar och bloggar.

Det är befriande, genuint och verklighetstroget istället för alla dessa uppsatta falska fasader där allt är SÅ HIMLA BRA JÄMT bland människor som gör 511 olika saker varenda dag. Om man ständigt måste prestera och göra saker så är någonting fel. Det är jag övertygad om, kroppen liksom hjärnan behöver vila ibland. Så mer lättja till folket please. Jag kanske skulle bli en bra chill-coach? Folk behöver helt klart lära sig att chilla.

(Bild från Deviantart, NikxStock)

Själv skrev jag en artikel här på Livskick förra veckan om att börja tänka istället för att bara göra och skriva “Not to do lists” av saker man gör bara för sakens skull istället för att skriva dessa ständigt återkommande och överambitiösa “”To do lists” som alla duracellkaniner till bloggare tjatar om jämt. Läs den om ni har lust. Idag har jag skrivit följande “not to do list”.

– Inte göra 10 saker samtidigt utan avsluta den första innan jag börjar med den andra.
– Inte slösa tid genom att sitta framför datorn när jag borde läsa böcker.
– Inte oroa mig så mycket över saker utan ta det som det kommer.

En annan sak som fick mig på gott humör var deltagaren Katerina Kazelis utspel i Big Brothers veckofinal igår. Deltagarna fick i början välja mellan trygghet och spänning och dom som valde trygghet fick sitta handfängslade i ena handen med en annan deltagare medan de som valde spänning fick speciella dräkter som dom fick elstötar genom. Hon blev iaf tillfrågad av programledaren Gry Forsell om hur det var att sitta fast i Cilla med handklovar i tre dygn som pratar non stop och aldrig håller käften och uttryckte att det var oerhört jobbigt att sitta fast med en annan deltagare som aldrig håller tyst och lever om mer än lågstadieklassen hon är lärare åt.

Men jobbigast av allt var att hon blev förstoppad på kuppen eftersom hon inte kunde bajsa med handkloven och sällskapet som den innebar. Hon hade försökt men det gick inte med en annan person väntande precis utanför toaletten. Så hon riktigt jublade när hon blev lossad och äntligen fick gå på toa och göra sina behov. Det var en “förlösande” känsla. Haha.

Att en tjej är så rättfram och pratar om något som faktiskt är naturligt så frispråkigt är härligt. Jag uppmanar dock inte follk att prata om det utan tanke alls, men visst är det väl ändå ganska befriande att strunta i sociala (och ganska uppstoppade och pryda) regler ibland? Det tycker i alla fall jag.

Vad tycker ni? Gillar ni brutal ärlighet och modet att strunta i kulturella förväntningar och bara säga som det är?

(Foto Katerina Katzelis, pressfoto TV11)

2 thoughts on “Anti-kickstarter, lättja och förlösande toabestyr.

  1. Petra says:

    Jag förordar ärlighet mot sig själv. Oavsett om det innefattar att strunta i kulturella förväntningar eller inte.

    • Malin says:

      Mot dig själv är bra, men öppet då gentemot andra? Liksom utåt så att säga. Själv skulle jag aldrig proklamera att förstoppningen släppt i riksänd tv, men visst vågar jag säga att jag inte “kickstartar” måndagsmornar iaf utan snarare slår sönder väckarklockan.

Leave a Reply

