Blondinbella överraskar.

Idag drog jag med mig en kompis och såg bloggaren och entreprenören Blondinbella föreläsa på Noliamässan om ämnet Drömmar och Visioner. Jag har sen länge hyst en hatkärlek till Blondinbella, samtidigt som jag fascinerats av hennes driv och karaktär har jag stört mig på och irriterat mig över många av hennes åsikter, pipiga röst och tillgjorda sätt, samt i mitt tycke något pretentiösa inställning “allt går om man bara vill, yada yada”. Det låter lite bittert kanske, men så har jag tänkt. Överpretentiösa överpeppade människor har den effekten på mig ibland.

Men idag fick jag verkligen smisk på fingrarna av Löwengrip själv. Jag har inte riktigt hunna smälta själva budskapet än då dagen varit fullspäckad, men hon är helt klart en otroligt proffsig föreläsare. Det var ledigt, lätt och hon började direkt skämta med publiken, överraskade med personliga anekdoter som var väldigt avväpnande och berättade öppet och ärligt om sin framgångssaga vilket hon i allra högsta grad är. Hon gav blogginspiration och pepp blandat med entreprenörssnack och avrundade med ett i mitt tycke oerhört insiktsfull och klokt resonemang om lust, vilja och ambitioner.

Hon sa bland annat att man aldrig kan bli bäst i någonting man inte tycker om fullt ut och det enda man faktiskt kan bli riktigt riktigt bra i om man kämpar hårt är den där hobbyn/intresset som får en att ivrigt skutta upp ur sängen en regnruskig gråmulen kylig höstdag och bara kickstarta dagen med eftersom man tycker att det är så roligt. Den känslan ska det vara, annars kommer man genomföra det på samma mediokra sätt som alla andra som är lika medelmåttigt intresserade av det. Jävligt sant faktiskt. Man måste finna den där grejen som man verkligen älskar, vårda det och utveckla det och då kan man komma väldigt långt.

Det var väldigt inspirerande att höra hur hon resonerade kring sociala medier och idéer samt hur hon gått från scratch till att bli ägare av fler företag, populär och välanlitad föreläsare, en av Sveriges största bloggare och samtidigt göra det hon älskar. Hur mycket man än försöker så kan man inte låta bli att imponeras av hennes idésprutande personlighet, hon beskrev det väldigt bra. Hon blir uttråkad väldigt lätt och så fort hon känner den där tristessen komma smygandes så brainstormar hon fram någon bra idé. Allt blir inte verklighet och allt lyckas inte, men hon är verkligen en person som kan ta en idé och göra verklighet av den. Sen efter allt hårt jobb kan man skörda frukten av det.

Visst kanske Isabella är lite väl prestationsinriktad och för mycket dollarsucker för min personliga smak, då det mesta i hennes liv verkar handla om pengar, men hon har helt klart tagit sig dit hon är idag pga både talang, viljestyrka och till största delen mod. Därför var det även intressant att höra henne berätta om mobbingen som hon utsattes för i högstadiet och hur hon tog tillflykt i Blondinbellas värld genom att skapa bloggen Blondibella. En karaktär hon skapade för att hon var utfryst och mobbad och ville vara någon annan än den hon var. Hon ville vara en känd, populär, champagnedrickande, flärdfull, chic och framgångsrik tjej och framställde sig själv som en sån genom att fabulera ihop historier om sitt liv. Idag är hon den personen också och det är ju ganska fascinerande faktiskt.

Umeåbloggaren och journalisten Alexandra intervjuade Isabella för TV4 i samband med föreläsningen. Watch it! ( I klippet säger hon bland annat att man måste hitta sin nisch i bloggvärlden för att synas och sticka ut, men också att det handlar om kvantitet snarare än kvalitét allmänt. Det passar sig inte att skriva långa textmassor för det är inte rätt forum för det. Det vet jag inte riktigt om jag håller med henne om. Kanske lockar man inte till sig samma målgrupp som Blondinbella har, men hellre lite innehåll än bara yta. Det blir med andra ord inga outfitbilder i fortsättningen heller. )

http://embed.tv4play.se/tv4play/v0/tv4video.swf?vid=1240564

4 thoughts on “Blondinbella överraskar.

  1. Petra says:

    intressant. Tack för inblicken! En hel del vettigt verkar ha kommit ur dagen då. Jag har en avig inställning till Blondinbella, men borde kanske lyssna till någon av hennes föreläsningar. För någonting har hon det är det inte tu tal om – det handlar inte enbart om tur.

    • Malin says:

      Ja, gör det och ge henne en chans åtminstone. Jag tycker fortfarande att hon är minst sagt speciell inom vissa områden men jag blev inspirerad och faktiskt imponerad av henne. Riktigt bra på att föreläsa.

  2. Lotta says:

    Jag har tyckt exakt likadant som dig. Jag vill inte tycka om denna människa då det finns tusen saker jag stör mig på men ändå är jag inne på hennes blogg varenda dag.
    Såg henne också föreläsa här i Umeå, fast för ett år sedan. Då blev jag lika häpen som dig över hennes sätt att tala…
    Men nu så här ett år vet jag fortfarande inte vad jag tycker, många saker är bra med denna kvinna och hon motiverar verkligen människor till att göra något bra, men samtidigt säger hon emot sig själv ofta och det känns lite tillgjort. Men hon är ändå en stor inspirationskälla…

    • Malin says:

      Ja, haha, jag är likadan. En av få bloggar jag läser dagligen.

      Kanske är det nyförälskelse för mig medan din lagt sig?😛 Jag vet inte, men ju fler timmar som går dessto mer börjar jag återgå till min forna inställning. Men det är ju helt klart så att hon motiverar många och inspirerar många. Jag önskar bara att fler kunde se igenom hennes beteende och motsägelsefulla budskap lite oftare.

Leave a Reply

