Förändringar 2011

Blev inspirerad av Annas text om nyårslöften. Poängen med nyårslöften är ju att dom är realistiska och anpassade för en själv och inte är så osannolika att uppfylla att man glömt eller förnekat dom helt när klockan passerat tolv på nyårsnatten. Så här kommer tre förändringar som jag tänker försöka hålla i så stor utsträckning som möjligt. Det är mänskligt att fela ibland, men jag ska verkligen skärpa mig inom dessa områden.

Dricka mindre
Även om jag inte festar särskilt ofta så ska jag skärpa mig när jag festar. Jag blir alldeles för ofta som en svamp som bara suger åt mig när jag nått en viss gräns. Jag kan hantera det, men det går ändå till överdrift. Till råga på allt så blir jag bara mer bakfull ju äldre jag blir och det värsta är förmodligen bakisångesten. Även om man inte gjort något extraordinärt dumt så får jag en krypande ångest som ofta förstör hela nästkommande dag. Dessutom vaknar jag ofta med kläder slängda över hela golven, skorna i sovrummet och med festsminkningen på. Not so good.

lunk

Äta mer balanserat
Jag måste skärpa mig med mina matvanor och äta mer regelbundet. Jag vet hur bra kroppen mår av det och hur det håller både humör, mage och vikt i schack men ändå kan jag inte låta bli att slarva med maten. Inte så att jag äter för lite nödvändigtvis, men ofta på fel tider, alldeles för oregelbundet och jag ska väl inte ens påstå att jag är bra på att äta grönt, för det är jag synnerligen inte. Jag vet inte vad det är, men grönisar är så sjukt tråkigt.

Ska gå tillbaka till tallriksmodellen som hemkunskapsläraren med röda bågar och rött läppstift alltid tjatade så mycket om, men modifiera den lite så den passar mig. Istället för 50% proteiner, 40% kolhydrater och 10% grönsaker så ska jag äta 30% kött, 40% kolhydrater och 30% grönsaker.

tallriksmodell

Öppna hjärtat

Försöka släppa många av de orimliga krav och konstiga idéer jag har gällande killar och bli mer öppen och vänligt inställd gentemot kärlek. Alltför länge har jag nog både medvetet och undermedvetet hållt mig borta från den, kanske för att jag var sårad och behövde läkas. Söker alltid fel hos killar, istället för att uppskatta styrkorna. Det är verkligen destruktivt och knappast särskilt lyckosamt.

Men nu tror jag att jag läkt färdigt och sakta men säkert kan anförtro mig åt någon igen och våga göra det också. Låter ju jäkligt pretentiöst kanske, men så är det. Låter Kanye Wests vackra låt “Runaway” vara talande för hur jag menar:


4 thoughts on “Förändringar 2011

  1. BitterFeminist says:

    Oh hai!

    Måste klaga lite här också på Kayne West och undvika resten av ditt fina inlägg. Alltså är sången allvarligt en hyllning till misogyna rövhattar, eller wut? För i slutet så säger han till en tjej att springa, ifrån dom? I don’t get it. Ger mig dåliga känslor dock.

    Förresten, äta hälsosamt är inte bra, bättre och äta chips, ostbågar och choklad. Vad varje vuxen person behöver… Ja jag behöver det i alla fall.

    • Haha, Oh Hai… min favvo från PH ju.

      Nja, jag vet inte. Tolkar det som att låten handlar om att aldrig vara nöjd i ett förhållande och alltid hitta fel på sina partners och en uppmaning att tjejerna borde lägga benen på ryggen istället för att stanna. Sen skålar dom väl för sig själva och sin svinighet.

      Snacks är gött.. men inte för mycket, jag blir tjock och får cepemage.

  2. Ja kanske det, men jag får lite negativa vibbar av det där. Ungefär att det låter lite som det vanliga att det är “tjejens” fel för att hon bli behandlad som skit av diverse misogyna skitstövlar, skulden ligget på svinet, inte henne.

    • Näe, då tycker jag du tolkar texten eller kontexten konstigt. Ingen som antyder att felet skulle ligga hos tjejen, annat än möjligtvis att det är konstigt att en tjej stannar kvar hos någon som generellt behandlar henne illa. Men det är ju ingen kvinnlig egenskap, finns gott om män som gör detsamma och snabbt förvandlas till tofflar.😉

Leave a Reply

