Charlie St. Cloud

Inatt trotsade jag envisa tankar om sömn och mina fördomar gentemot Zac Efron. Jag har alltid tänkt att han är en lite för leende och inställsam Disneystjärna med dockutseende med lite för mycket fans. Men jag ska något motvilligt faktiskt erkänna att jag hade fel. Efron kan faktiskt skådespela.

I Charlie St. Cloud spelar han Charlie som bor tillsammans med sin ensamstående mor (spelad av Kim Basinger) och sin 11 åriga lillebror Sam. Bröderna står varandra väldigt nära och Charlie älskar sin lillebror sådär starkt och innerligt som man bara kan älska ett småsyskon och lär honom allt han kan. Dom seglar och spelar baseboll tillsammans. Charlie vinner ett scholarship för sin segling och seglar med hjälp av Sams hjälp i båten in första plats efter första plats, till sin motståndare Tess Carrolls stora förtret.

Men allt är inte guld och gröna skogar och för att Charlie inte ska verka onaturligt omtänksam och innerlig för en 18 årig grabb så tröttnar han på sin bror ibland och försöker ha ett ett eget liv. Så när Charlie återigen blir ombedd av sin mor att ta hand om Sam för att hon måste jobba natt blir han irriterad och frustrerad. Sent på kvällen när han är barnvakt och tror att brodern sover smyger han således ut för att ta bilen och köra iväg, men stoppas av Sam som står precis framför och signalerar med stora souvenirhandskar. De sätter sig i bilen, kör iväg, tjivas i bilen och snart slutar den lyckliga historian. Både Sam och Charlie dör av en krock med en lastbil men Charlie återupplivas och tas tillbaka till livet av en ambulansman som lyckas få liv i honom.

Charlie går sönder fullständigt inombords av att mista sin bror. Särskilt också när han var ansvarig för honom. Han tappar sansen och blir något av en utböling och enstöring i staden. Börjar arbeta på kyrkogården där brodern ligger begraven och pratar och spelar baseboll med sin döde bror varje kväll i en glänta. Den enda som tycks notera honom är samma seglande tjej, Tess, som klassiskt nog utgjorde hans största konkurrent tidigare. Hon kan inte riktigt glömma den sorgsna men oemotståndligt vackra Charles som ingen förstår sig på.

Ja – innan jag säger för mycket. Charlie St. Cloud är faktiskt en oväntat bra film. Om man klarar av en lite annorlunda handling och inte får allergi av personer som har kontakt med döda. Överraskande bra skulle jag säga. Jag vet inte om det har att göra med att även jag blev lite förälskad i Zac Efron (det är svårt att inte bli det) eftersom han vuxit till sig och kan göra andra roller än Disneyroller, eller för att historian är skaplig och faktiskt baserad på en omtalad novell The Death and Life of Charlie St.Cloud av Ben Sherwood. Eller så tycker jag om filmen för att den trots sin sorgliga början faktiskt har en hel del feelgoodfeeling över sig. Se den.

stcloud

2 thoughts on “Charlie St. Cloud

Leave a Reply

