Tuggmotstånd’s guide to having a cold.

Det är verkligen oerhört skönt att vakna av att huvudet känns så kompakt av klistersnor att bästa Bamse kunde ha tryckt till det från alla håll så att det är åtminstone tre centimeter mindre i omkrets. Jag har en överproduktion av allt äckligt som kan tänkas komma från alla öppningar i ansiktet förutom ögonen och det är som värst precis efter man vaknat.

Ingenting blir bättre av att mjölken i kaffet tagit smak av en gammal kvarglömd skål med chipsdipp som stått i kylen och myst in sig så till den milda grad att allt luktar Holiday och sur gräddfil. Jag vet, jag är inte precis fräsch i mina beskrivningar och nog kan man tycka att en 27 åring borde kunna rengöra båda huvud från snor och slem och kylskåp från gammal dipp men man ska inte förvänta sig för mycket av en svårt förkyld Tuggmotstånd.

Jag blir som en man när jag blir förkyld. Jag är nästan döende, nästan sängliggande, totalt oförstående inför det gröngulaslem som tagit över min kropp, fyllt varenda utgång i hela huvudet tillsammans med ett konstant lock för vänsterörat sen söndagens flygresa som gör att jag hör som en gammal 90-årig gubbe med rullator. Bara det tycks ju innebära att det är allvarligare än någonsin.

Dessutom är jag extra trött, lidande och hängig eftersom jag roade mig med att skura toaletten skinande ren, städade mitt toalettskåp och sorterade smink samt rensade och gjorde fint i mina garderober inatt motsägelsefullt nog, men jag fick något väldigt ohälsosamt ryck och var inte alls trött när det enda jag skulle behövt mot denna monsterförkylning är lite rekreation och sömnkurering.

Nåväl. Nu ska jag hålla för näsan och munnen och blåsa allt jag kan för att försöka bli av med locket en gång för alla. Det kommer troligtvis bara sluta med yrsel och irritation, men skam den som ger sig!

cold

2 thoughts on “Tuggmotstånd’s guide to having a cold.

  1. uffenordholm says:

    Jag brukar tycka att ett ordentligt varmt bad fixar förkylningen. Eller åtminstone lindrar symptomen så pass att jag kan sluta bry mig om dem. Men helst skall det vara bastu: varmt som bara den och en hel del vatten på stenarna.

    • Tack för tipsen, har varken badkar eller bastu dock. Men kanske får ta ett bad när jag kommer hem till föräldrarna ikväll eller imorgon.🙂 Bastu tycker jag mest är obehagligt, men är lite kinkig inför värme.

Leave a Reply

