Senast bidragen till samlingen.

Jag är som bekant galen i elefanter. I Stockholm fick jag ännu några fler elefanter till min samling. Jag hittade en barnsligt söt elefantreflex på Naturhistoriska Museet, mama köpte en söt elefantmagnet med en elefantmama och en elefantbebis till mig och dessutom har jag återfunnit min gamla elefantbrosch med en cirkuselefant som balanserar på en boll. Åh.

Dagens anekdot får handla om elefanter just därför: i Indien så binder man fast små elefantbebisar vid en pinne föra att dom inte ska rymma. När dom är små kan dom inte ta sig loss. Men elefanterna står kvar med bandet runt foten när dom vuxit klart, trots att dom skulle kunna dra omkull pinnen och fly hur lätt som helst. Elefanter har nämligen samma slags vanemönster som människor och vänjer sig väldigt snabbt vid olika beteenden. Det är en av alla anledningar till att jag älskar elefanter. Här är en annan, lilla bebiselefanten nyser och blir rädd av sig själv.

elephants

2 thoughts on “Senast bidragen till samlingen.

  1. Elin J says:

    Elefanter är så jävla balla. Bodde ett halvår i en stad i Sydafrika som på Zulu heter umGungundlovu (betyder typ “Elefantens plats”) och man fick se dem vilt lite då och då. Typ en dag då vi skulle på lejonsafari, så satt vi snällt och väntade vid ett övergångsställe när 5-6 elefanter fint strövar förbi. Såg fler elefanter än lejon den dagen.

    • Men åh, fasiken vad läckert! Hade jag med velat se. Har sett elefanter på cirkus och tillfångatagna turist-elefanter i Thailand men inga fria tyvärr. Dom är väldigt mäktiga och vackra! Och balla såklart.🙂

Leave a Reply

