Mini-shopping-galore.

Egentligen är jag inte så mycket för att shoppa nu för tiden, dels för att jag inte vill spendera pengar på saker jag inte behöver men också för att jag fått en annan medvetenhet kring konsumtion och miljöpåverkan.

I senaste numret av Veckorevyn som jag köpte som underhållningslektyr när jag satt fast på flygplatsen i fredags (ja, det är min bortförklaring till köpet) finns det ett längre reportage om det “nya” SH*-beroendet och VR proklamerar såklart ut att “tusentals unga tjejer är drabbade”. Sedan intervjuas flera tjejer om deras shoppingberoende som gått överstyr. Bland annat en tjej som gjorde av med alla sina sparpengar på shopping. Även Vanita som deltog i Lyxfällan är med och berättar om hur hon tog sig ur sitt svåra beroende.

Det är åtminstone ett hedervärt försök av Vecko-Revyn att reflektera kring ett stort problem i samhället, men det blir något hycklande då man sidan innan reportaget har en helsida inriktad på just shopping, först tips på sminkprodukter och senare “Från catwalk till kändis – så snor du stilen!”. Efter reportaget är dessutom en hårspecial med produkter till håret.

Det blir inte precis mer trovärdigt om man både innan- och efter en artikel om shoppingberoende uppmuntrar till just shopping, men riktigt så långt verkar ju inte tankegången gå på Vecko-Revyns redaktion. Eller så är det utstuderat cyniskt och en självklarhet för en tidning som framförallt drivs av marknadskrafterna, snarare än ideologi. Jag stör mig i alla fall oerhört på medier som inte kan hålla sig till ett budskap utan ska leverera ut femton olika.

Nåväl. Förutom att störa mig över dubbelmoral och otänkta skittidningars motsägelsefulla budskap har jag alltså trotsat samvetet och gått lös lite bland Stockholms alla affärer, jag är typ i Sthlm två gånger per år så det är befogat och jag ligger sannerligen i lä om man jämför med vissas shoppingvanor. Det ursäktar inte mitt beteende (gud vad jag ursäktar mig!), men det förklarar det åtminstone.

Vad som shoppades under mina strapatser längst Stockholms gator var iaf en jättefin nyårsklänning med paljetter fram och baktill, stor v-ringning kring halsen, även baktill på ryggen och korta puffärmar med volanger. Den hittade jag visserligen på H&M men vad gör det om den är snygg. Jag fick ett litet lyckorus som sköljde genom kroppen i provhytten och var tvungen lägga vantarna på den. Hade spanat in den tidigare på webben men där är den slut sedan länge. Den ser inte H&M-ig ut heller, utan ganska exklusiv. Haha.

Sen hittade jag en underbar blus på Smiley Vintage i PUB-huset. Där görs äldre vintagekläder om så att dom får en mer modern uppdaterad look och jag slog till på en mörkblå chiffongblus med gula och röda små tunna linjer och små rätt diskreta gula blommor på. Den kom tydligen från Japan från början och var från 1960-talet men har fått nya knappar. Superfin och perfekt att bära till vardags när man vill vara extra fin. Coolt med återanvändning och att dom tillvaratar fina kläder och fixar till dom lite. Inhandlade även en handkräm på Body Shop som ska förvandla min händer från supertorra till lena fina. Hemp Hand Protector fick det bli. Hampfröolja är tydligen the shit för händerna i snustorra vintertider. Först vintage och sedan Body Shop – jag är verkligen omedvetet medveten! H&M och dess barnarbete är dock en annan historia, men det blir lite för jobbigt att leva om man ska ha ett samvete stort nog att tänka på precis allt när man spenderar sina surt förvärvade stålar.

Eftersom jag och mami var lite finkulturella och besökte två museum under vår weekend så handlade jag även lite smått och gott på Moderna Museet, några bokmärken man kan sätta i böcker, en elefantreflex (jag älskarelephant elefanter) på Naturhistoria, sen fick jag en kylskåpsmagnet därifrån med en elefantmamma och ett elefantbarn därinne av mamma också som skulle symbolisera vår mamma-dotter-weekend. Funderade ett slag på att slå till på en underbar affisch av Ingela P Arrhenius med elefantmotiv men kunde inte bestämma mig. Jäkligt söt var den iaf. Finns att beställa på favoritsaker så kanske ska köpa den via nätet iaf. Skulle va fin att rama in på väggen i sovrummet.

Sist men inte minst köpte jag en ny handväska från Oasis, efter att ha scannat av hela Åhléns Citys väskavdelning. Till min förskräckelse insåg jag där och då att alla snygga väskor kostade minst 3000 kr  där och eftersom jag inte är menlöst statushetsig och har orimligt med pengar i överflöd att göra av med på en väska (eller någonting överhuvudtaget) så fick jag en shoppingdepression innan jag hittade rätt på Oasis. En shoppingdepression utmärks av att man blir frustrerad och tom inombords över att inte hitta något man kan köpa, trots intentionen om att faktiskt köpa något. Vi kan nog kalla det i-världens mest absurda och infantila diagnos.

På Oasis hittade jag dock en grå sak som kallade på mig och jag slog till och fick 20% rabatt på köpet.  Min kusin som är lite mer insatt i väskvärlden sa att den ser ut som en märkesväska av något slag. Men jag har glömt vilken. Gött gött! Såhär ser den lilla kärleken ut:

avasatchel

Leave a Reply

