Supersport Saturday!

Idag är en fantastisk sportdag. Inte för min del men för mina favoriter. Först ut är längdskidåkning. Sporten som jag växt upp med då pappa alltid älskat längdskidor, både att titta och åka och ett behagligt lugn sprider sig i hela kroppen när jag ser skidåkare åka fram på vitt underlag på tv. Det ser så fridfullt, enkelt och härligt ut även om det sker på största allvar med snoret rinnandes under näsan och extremt hög puls.

Den norska kaxiga sprintkungen Petter Northug är tillbaka i världscupen efter en tids oform (övertränad, sjuk, sliten, versionerna har varit många i pressen) och idag går 15 km klassisk stil i Davos. Svt sänder direkt med start från 14.20.

Northug har extratränat i Italienska uppförsbackar på tvåans växel för att orka med de hårda loppen i världscupen och framförallt i Davos då backarna ligger på 1500 meters höjd i Schweiz. Gissningsvis vill Northug ha revansch gentemot Baur som slog honom förra året i en supertuff backe i Alpe Cermis i Italien, men eftersom han nyligt kommit tillbaka så är det nog bra att inte ha alltför höga förväntningar. Han åkte visserligen i Meråker i Norge förra helgen men det är ändå en relativt osäker Northug som åker idag, särskilt då han tränat på högre höjd än dom åker idag vilket är jobbigt för kroppen och dessutom är det klassiskt, Northug brukar vara bättre på fristil. Men med honom vet man ju fan aldrig och det är det som är så häftigt.

Här kommer världens mest underbara video med
Northug som träningsåker i Tromsø. 10 km skate, det ser så sjukt härligt ut.:

I eftermiddag spelar min brorsa hockeymatch dessutom, tyvärr kan jag inte var på plats då dom möter Modo i Övik. Men jag ska hålla mina tummar hårt och hoppas dom vinner. Storasysterhjärtat blir dock lite extra nervöst när jag vet att bror är på plan och det går ganska tufft och våldsamt till ibland, men bara koppla bort oron och hoppas på vinst.

Sist men inte minst möter Liverpool – Newcastle ikväll 18.30, visas på Viasat Fotboll. Om jag hade några Liverpoolvänner hade jag nog åkt ner till Allstar och sett matchen. Fernando Torres kommer troligtvis finnas med i startelvan idag, för i måndags var han frånvarande från matchen mot Aston Villa då frugan hans fick värkar och åkte in på BB tidigare än beräknat. Självklart fanns Torres vid hennes sida på BB och 74 minuter in i matchen vid 22.30 på kvällen föddes El nino junior, en liten Leo Torres. Så himla sött. Att han föddes mitt i en match kanske innebär att hans framtid är bestämd? Hoppas det blir en liten fotbollstalang. Nåväl, ikväll hoppas jag att dom krossar Newcastle duktigt och tar viktiga poäng i Premier League. De ligger as we speak på 8:e plats och jag hoppas dom tar sig upp till en 7:e åtminstone efter dagens match.

2 thoughts on “Supersport Saturday!

  1. Petra says:

    Phjuuu – med ett sådant schema – kom ihåg att kolhydratladda😉

    • Haha ja! Idag blir det dessutom en blandning av mycket snabba kolhydrater så jag är i toppform och vaken vid varje aktivitet på schemat och mycket långsamma kolhydrater så jag har kraft och ork att titta!😀

Leave a Reply

