Pretty girl Rock

Låten nedan med Keri Hilson är helt sjukt suveränt bra och gör åtminstone mig duktigt partysugen. Gissningsvis kommer den bli ungefär lika stor som Beyonces Single Ladies när den börjar spelas i Sverige på allvar. När hon gör TLCs Creep-video i slutet är så sjukt likt orginalet så det knappt finns, kul idé med olika epoker också och roligt att man spenderar sån energi på att göra riktigt bra musikvideos fortfarande.

Inte konstigt att musikvideon är riktigt välgjord heller då den är regisserad av Joseph Kahn som redigerat otroligt många framgångsrika musikvideos, men även reklam och film. Keri Hilson figurerar i videon som Josephine Baker, Dorothy Dandridge, Andrew sisters, Diana ross and the Supremes, Donna Summer, Janet Jackson och TLC och sist sig själv.

Don’t hate me cause I’m beautiful!
Don’t hate me cause I’m beautiful!
Now do the pretty girl rock!

För HQ på video gå in på youtube och skitVEVO som inte låter en bädda in på bloggen.

Jag älskar musikvideos som ni kanske märkt! Särskilt med starka framgångsrika kvinnor, då jag tycker man ska lyfta fram dem och ge dem en stund i rampljuset, annat än som “sexiga” dansare i rap-videos vilket jag är mer än less på.

Jag såg på “behind the scenes” av denna video och även om låtens text kan låta lite väl narcissistisk så handlar den om att att vara självmedveten om sitt vackra yttre men också ha en självsäkerhet kring vem man är. Hilson menar att det handlar om hur man känner sig på insidan. Om att känna sig vacker, känna sig fin och omfamna sin egen sårbarhet och hitta styrkan i sig själv. Fint och viktigt tycker jag, för såväl tjejer som killar. Jag tycker man får lite empowerment bara av att lyssna på bra och stärkande musik faktiskt, med ett bra budskap.

Att jag är så förtjust i musikvideos är nog en skada man får med automatik om man var barn/ungdom under slutet av 1980-talet och början av 1990-talet och hade MTV som självklar favoritkanal! 🙂 Då var den ju fylld av massa härliga musikvideos till skillnad från idag då man bara visar repriser av en massa dåliga reality såpor. En liten anekdot är att min morsa blev vansinnig på mig när jag var tonåring för att jag alltid lyssnade på musik, så drog hon en riktig rövare om att jag var sååååå lik min far sooom aaaallltid skullle haaa musssiiiik påååå jäääämt å stäääändigt (och det är juuuu så hemskt!). Dom är skilda, som ni förstår. Hey, jag är en stolt audiofil.

5 thoughts on “Pretty girl Rock

  1. annawii says:

    Jag tror också att detta kommer att bli en stor hit på dansgolven men till skillnad från dig gillar jag den inte. Jag förstår inte varför det knappt görs någon riktigt bra R&B länge, på 90-talet och i början av 2000-talet kom det hur mycket bra som helst men i dag låter allt lika. Det är lite trist för jag har gått från att älska R&B till att knappt gilla det alls de senaste åren.

    kram gumman

    • Ah, ja smaken är ju som baken. Turligt för mig gillar jag en del av mainstream R&Bn även om denna till viss del känns som en ren remake av Beyonces Single ladies. Jag kan dock hålla med dig om att väldigt mycket av de senaste årens R&B låter exakt likadant och man börjar bli väldigt less på det rent generellt. För att inte tala om all hiphop inspirerad R&B som bara blir ett totalt fail. Finns en del undantag dock, är typ kär i Bruno Mars nya album.

      Kram & trevlig måndag!

  2. annawii says:

    haha ja vill man ha tag i bra hiphop i dag får man leta för den spelas inte på radio (förutom Eminem som faktiskt är bra). Men som tur är finns ju internet och där kan man hitta riktigt bra ny hiphop och självklart alla gamla godingar som aldrig går ur tiden.
    Jag är verkligen löjligt besatt av musik och då framförallt hiphop så jag klarar knappt av att gå ut och dansa längre eftersom det i 9 fall av 10 bara spelas skräp ute.

    Kram

    • Jag är lite tudelad angående hiphopen, det måste vara riktigt bra hiphop för att det ska funka för mig. Det får inte bli för låtsas-gangster-töntigt utan det ska vara mer som det var när man gick i typ sexan sjuan, du vet. Jag gillar lite melodisk hip hop, som gamla Notorius B.I.G, Maze, Snoop, Warren G, Dr Dre, Eminem ibland osv. Oh fick värsta nostalgitrippen nu när jag tänker på det.

      Gillar även mer hård fast melodisk (vet inte om det säger dig så mycket) hiphop/rap som typ kanadensiska Atmosphere. Sen lite reggeainfluerat är också nice, typ Damian Marley. Kanye West funkar också. Sen får man ju inte glömma de coola tjejerna som Lil Kim, Missy osv. Jag är inte så bevandrad i djungeln av lite mer sällsynt hiphop dock, då lyssnar jag mer på soul & R&B. =)

      Håller med dig om att det är mycket skräp ute. Usch. Sen pallar jag inte med skitmusik av schlager eller rocksort heller så vissa ställen går helt bort bara pga musiken.

  3. annawii says:

    Vi har nog ganska lik Hiphop-smak, jag älskar gamla godingar och B.I.G är en av mina största favoriter men jag gillar även Atmosphere, The streets och massor av svenskt som Looptrop, Fattar, AP, Petter m.fl. Listan kan göras lång men då har jag ju aktivt lyssnat på hiphop i 12-13 år så man har ju en hel del favoriter haha ;).

    Kram

Leave a Reply

