Whoopsie Daisy – Hajar du?

Det är något bitterljuvt och smått tragikomiskt i människans förskräckelse kring hajarna som cirkulerar runt i Egyptiska vatten medelst jag skriver det här. Ni har säkert redan läst det ett dussin gånger, men sen några turister attackerats vid ett korallrev och en äldre tysk kvinna omkommit på grund av ett saftigt hajbett kring en arm eller ett ben (tidningarna skriver olika) så har paniken varit ett faktum nere i Egypt.

Att bada har varit strikt förbjudet i semesterparadiset kring Sharm el-Sheik och semestersvenskar har berättat i Aftonbladet och Expressen om hur besvikna dom är över att endast ha en pool att tillgå för att dom inte vågar bada. Egyptisk polis åker runt och fångar in och dödar större hajar i vattnet för att badsugna turister ska få blöta ner sina kroppar och få njuta under semestern. Att hajar är utrotningshotade bryr vi oss inte om, människorna måste ju få bada på semestern! Att dykföretag dessutom kastar ut lammkött till hajarna, för att hajar anses som en uppsendeväckande och fascinerande attraktion för dykfantaster lämnas helst därhän. Det kan ju inte ha något samband!

Det är ett makabert lyxproblem i bästa i-världsklass att turister inte får bada, ändå beskrivs det som det värsta som kan hända. En mardröm på semestern. Det finns inte längre något som helst förnuft när turister är missnöjda och Egyptens turistnäring hotas. Igår hävdes dessutom många av badförbuden, så lättade turister fick bada på några enstaka stränder.

Jag trivs på något sätt av att läsa om hajeländet. Att Aftonbladet beskriver vithajarna (som simmar omkring och känner blodvittring av korallsår på turisters fötter eller misstar badarna för att vara stora djur, typ sälar) – som “mördarhajen” eller “dödshajen” är ju bara beyond idiotiskt. Vattnet är hajens territorium, inte människans. Jag skulle vilja kalla människan för dummänniskan eller offermänniskan i det här fallet, som frivilligt ger sig ut i vatten där man vet att det förekommer hajar, för det kan ju knappast vara en nyhet för den pålästa att det finns hajar i Röda havet? (Jag hade förmodligen inte varit lika kaxig om det var min familj som hajen mumsade på, men det är en annan historia).

Det som gör hela den här historien ännu mer bisarr är att jag under helgen var helt beroende av ett nytt extremt beroendeframkallande och roligt iphonespel som jag hittade. Hungry Shark heter spelet. Hajen dör om den inte får föda och människor ger mest poäng och störst mättnad, annars livnär den sig på plankton, små fiskar och lite större fiskar och en del fåglar. Jag visade spelet glatt för mina kompisar under förfesten i lördags och dom hurvades och tyckte det var obehagligt medan jag skrattade gott åt bisarra. Dagen efter hörde jag om den tyska kvinnans makabra död och mördarhajen. Scary shit!

One thought on “Whoopsie Daisy – Hajar du?

  1. Anders B Westin says:

    Skicka en genusvetande hajexpert till Egypten.

    Då löser sig allt.

    Hajarna börjar snart att bygga hus istället för att bita tyska tanter.

Leave a Reply

