Bokstävernas erotik

Jag är en ordfetischist av rang. Språket är och har alltid varit oerhört betydelsefullt för mig, jag har vårdat det som ett litet barn, skött om och värnat det och alltid föredragit pennan/tangentbordet framför det verbala, genom att producera texter, dikter, artiklar, uppsatser och en hel massa annat.

Jag skrev till och med en dikt som hette bokstävernas erotik när jag var i tonåren om min ljuva förälskelse i bokstäver som blir ord som blir meningar som blir texter. Jag uppfylls av ett genomgående välbehag när jag ser människor hantera språket med bravur och gärna också skriftligen. Det får inte vara för högtravande, pretentiöst och uppblåst, gärna lätt och ledigt som en vid kjol som fladdrar i vinden en kvalmig sommardag.

Jag attraheras ibland av tilltalande språk, det är något subtilt lustfyllt i att kunna hantera språket och det lockar mig. Jonas Hassen Khemiri är en av mina favoriter, som jag nästan börjar löpa av att läsa. En gammal kärlek skrev helt makalös poesi på vers och jag har nog aldrig varit så brunstig.

Men min brutala förälskelse i språk innebär också en direkt bedrövelse när vissa envisas med att missbruka det som en heroinjunkie på tjack, det är ett hutlöst mord med direkta dissektioner, en lingvistisk mardröm. Om man ska överdriva en aning och använda samma liknelse som ovan så känns det som om någon slänger in min bebis i väggen hårt så det skallrar i dörrarna.

Blondinbella har fått frågan om vilket ord hon tycker är vackrast av alla. Hennes svar kändes som om någon klyver min tunga mitt i tu utan bedövning. En intensiv smärta och ett oerhört obehag. Usch.

Entreprenörskap. Står för frihet, lycka, glädje, att våga och en enorm styrka!”

2 thoughts on “Bokstävernas erotik

  1. Carl Magnus says:

    “Qvinnan såsom liten och dum och derför elak, såsom mannens bihang och påhäng skall qväsas till såsom barbaren eller tjufven. Hon är endast behöflig såsom vår äggstock och lifmoder, allra bäst dock som slida!”

    August var något på spåret 🙂

  2. Lotta says:

    Blondinbella svar – suck!

Leave a Reply

