Day 15 – Your dreams

Jag har många drömmar. Framförallt så vill jag få människor att må bättre psykiskt och jag arbetar med det nu, så det känns kul. Jag skulle önska att det inte fanns så många tabun kring känslor, människors innersta tankar och psykisk sjukdom och att folk vågade prata om det. Det skulle vara önskvärt att förändra detta för att komma till bukt med den ständigt ökande ohälsan bland framförallt unga.  Jag önskar att våra makthavare insåg hur psykiatrin idag fungerade och att den är oerhört dålig på många sätt.

En nyfunnen vän till mig gick bort förra veckan. Delvis pga att h*n aldrig kom sams med sig själv, bemöttes med oförståelse från psykiatrin & vården och inte fick den hjälp, stöttning och omsorg h*n behövde. Jag undrar hur många liv som måste släckas för att någonting radikalt görs?

Dessutom skulle jag vilja att man började se människor som individer snarare än pojkar & flickor, män & kvinnor. För det är begränsande och ställer upp massa högtravande förväntningar på folk, som dom känner sig bundna av och låsta inom. Jag tror på individens makt och möjligheter. Jag önskar att folk fick ägna sig åt det dom mådde bra av, istället för att bli bettraktade som konstiga eller avvikande om dom inte följde normer. Som ett exempel kan jag ta en man jag lärde känna nyligen, som tidigt började tycka om att sticka och virka men som också tidigt fick höra sin pappa säga att det var “kvinnogöra” och ingenting för en man att sysselsätta sig med. Det där har etsat sig fast i huvudet på honom och finns kvar med honom fortfarande, att hans far aldrig respekterade hans intresse fullt ut. Detta trots att han t.om. kom att försörja sig på det under perioder pga sin talang.

En annan dröm jag har är att skriva en bok, en skönlitterär sådan.
En annan dröm jag har är att människan började tänka lite längre än näsan räckte och slutade göra slut på jordens resurser. Dessutom önskar jag att människan insåg dumheten i att kriga sig till fred. Jag är pacifist och anser att krig är dumhetens ansikte.

2 thoughts on “Day 15 – Your dreams

  1. FredrikS says:

    Jag önskar dig en trevlig helg!
    Du skriver bra och tänkvärt.

Leave a Reply

