The queen of pop

Nere i farmors vardagsrum, precis vid trappen i funkishuset stod jag och vickade på rumpan precis som tjejen på TV hade gjort en stund innan. Det var förmodligen en ganska bisarr syn att se en liten 4 åring med pippilotter och rosa klänning vifta på rumpan i ett försök att se kvinnlig och sensuell ut hoppande i takt till musiken och lyckligt ovetandes om vad hon egentligen sjöng. För som jag sjöng med i låten som ljöd från högtalarna på min knackiga barnengelska:

Lajk aa vööörjiiiin tåååch fåår de väry först taaaaajm… lajk aaa vööörjiiin….

medan jag svängde på höfterna och slängde med håret. Publiken som bestod av närmaste familjen tittade förtjust på och skrattade och klappade händerna när jag gjorde min show. Som ensambarn var jag givetvis in the center of attention så gott som alltid och efter att pappa hade köpt Madonnas LP där man endast ser en massa bling bling hängandes över en bar mage och en fransig jeanskant i mitten av 80-talet, samtidigt som hon levererade kanske århundradets popdängor som Like a Virgin, True Blue, Material Girl var jag såld.

Även om jag kanske inte förstod så mycket väl där och då så har hon påverkat mig mer än vad man kan tro. Madonna var min förebild, min idol, den kvinna jag fascinerades av mest av alla kvinnor (förutom mamma förstås). Hon bytte skepnad som en kameleont, drog upp kvinnlig sexualitet på agendan och sket i de mest oskrivna reglerna som fanns på ett vågat, utmanande, gränslöst och modigt sätt utan att bry sig det minsta om folks reaktioner. Hon ville väcka anstöt, skapa debatt och vågade vara sig själv, kvinnlig men vild som en vildhäst som aldrig gick att tämja.

Jag minns till och med hur jag stod som tonåring i Presstopp-butiken i centrala stan och nyfiket men nervöst bläddrade i en upplaga av Madonnas snuskiga sexbok som hon provokativt gav ut -92, bakom en hylla som om det var det syndigaste man kunde göra.

Jag minns hur jag identifierade mig med hennes gränslöshet och mod och än idag är hon nog min största favorit. Det finns nämligen ingen kvinnlig artist som någonsin kommer att mäta sig med Madonna, åtminstone inte för mig. Hon är och kommer förbli the queen of pop. Det är ett jäkla snack om Lady Gaga idag, men jag tycker bara hon är ett ganska lyckat plagiat på Madonna. Hon försöker vara lika extrem, kontroversiell och färgstark som sin föregångare och visst gör hon bra musik, men hon kommer aldrig att mäta sig med originalet som hon influeras av. Mark my words.

madonna0

madonna2

madonna1

madonna3

madonna5

madonna6

madonna8

2 thoughts on “The queen of pop

  1. Petra says:

    Åh – Madonna har varit med mig ALLTID också. TACK för en promenad längs memory lane! Det blir nog lite Madonna-pop idag!

Leave a Reply

