Om kuttersmycken, “feminism” och gapskratt.

Jag fick mig nyss ett gott skratt. Jag läste Malin Otterströms artikel i Dagens media där hon är trött på feminister med dubbelmoral. Feminister som enligt henne gör en utseendemässig bedömning av andra kvinnor och reducerar personerna till en utsmyckning eller bara en hjälpande hand på arbetsplatsen (nån som svarar i telefon på sin höjd). Otterström är irriterad över att hon i egenskap av att vara kvinna inte tas på allvar i sitt yrkesliv.

Hon har givetvis en poäng, kvinnor blir tyvärr reducerade till behagande objekt istället för subjekt i vissa positioner, på grund av rätt konservativa föreställningar om kvinnor och män inom yrkeslivet och framförallt kanske unga kvinnor med utseendet för sig blir det. Men jag vill ändå tro att denna inställning är rätt ovanlig, åtminstone bland människor med något bakom pannbenet. Upprinnelsen till det hela handlade iaf om fotot som fanns på inbjudan till ett event, där hon poserar glatt tillsammans med ytterliga en kvinnlig kollega och en manlig kollega som står i mitten (se nedan).

Sen läser jag svaret från Anna Ardin (vars brev omnämns i första artikeln) och kan inte låta bli att dra på smilbanden. Det är så dråpligt. Jag citerar Ardin:

“Harald ser ut som ett gubbslem på bilden, och den är komponerad så att det ser ut som att han äger er. Det är ju trist att män som ser onyktra ut och som håller i kvinnor, särskilt yngre kvinnor helt oavsett utseende, uppfattas på det sättet, men det gör det, och det behövs ekonomisk och social jämlikhet för att ändra på.”

Jaha Anna, enligt vem är det så? Enligt dig kanske. För det första så ser inte Harald ut som ett gubbslem och för det andra ser han inte ut att äga kvinnorna bredvid sig. Det är din egna tolkning av bilden och det du själv associerar och ingen tolkning som är applicerbar på alla personer. När du skriver att Harald uppfattas på det sättet, så hoppas jag att du menar att du uppfattar honom på det sättet och inte andra. För jag känner synnerligen inte igen mig. Tycker Ardin sammanfattade sina förutfattade meningar ganska bra med det inlägget och det var det jag började skratta åt. Att befästa fördomar genom att bekräfta helt omedvetet…

Så var det med det.

ullmanpr

Bild från Dagens media.

4 thoughts on “Om kuttersmycken, “feminism” och gapskratt.

  1. Anna says:

    Haha, alla tre ser ju rätt flummiga ut..

  2. Johnny says:

    Jag blir lycklig av att läsa kvinnor som inte är rabiata feminister som hatar män, speciellt äldre män, utan har ett varmt hjärta och inte ser män som sina fiender.

Leave a Reply

