Livskick & självkänsla

Ikväll har jag varit på ett helschysst event som anordnades av webtidningen Livskick här i Umeå. Det var tidningens första event och det var verkligen bra, jag har då ingenting att klaga på. Jag kände mig glad, peppad och harmonisk när jag promenerade hem därifrån. Med en goodiebag rikare men även en massa tankar, känslor och kunskap rikare. Tänk att personliga berättelser och avdramatisering av hälsomåsten kan göra en så glad. Det var fyra tjejer som deltog, alla inspirerande på sitt sätt.

Johanna Arogén är skaparen av Livskick och berättade först en kort introduktion till hur idén till Livskick uppenbarade sig. I samband med att hon fick sitt första barn insåg hon nämligen vikten av att må bra i sig själv och hon förklarade hur hon gått från att ha levt ett väldigt ohälsosamt liv till att vilja förändra det. Hon berättade även öppenhjärtligt om sin syn på sig själv då och nu och om acceptans och självkänsla. “Jag kanske är ful naken, men vem bryr sig?!” Jag blev alldeles varm inombords när hon öppnade sig sådär och blottade hur hon sett på sig själv och hur hon lärt sig att tänka mer positiva tankar om sitt utseende och sin person. Det är sällan folk gör det, kanske beror det på att det ligger oss så nära och tätt inpå oss att folks räds att berätta om det.

Gång på gång sa hon “Du är unik och perfekt som du är, det finns ingen som du” och det där mantrat har jag haft i huvudet sen dess. Hon illustrerade med en väldigt talande bild om hur olika spegelbilderna kan vara när man tittar på sig själv i spegeln. Ena dagen strålar man och är så vacker man kan bli och nästa dag kan precis allt se helt åt helvete ut. Allt beroende på hur man mår och ser på sig själv.

livskicksjälvkänsla

(Sorry för sämst bild.)

Sedan tog en annan livshistoria vid och jag tror inte riktigt jag smält den ännu.. kommer nog dröja ett tag. En tjej berättade om hur hon hade blivit diagnosticerad med multipel skleros, MS som 30 åring och hon berättade om dom första symptomen fram till hur hon lärt sig leva med MS. Hon sa någonting oerhört klokt som sitter kvar i mitt huvud, hon sa att hon väljer att se på sig själv som MS-frisk och inte MS-sjuk. Hon beskrev hur hon och hennes familj byggt en Västerbottensgård i två plan trots att hon kanske kommer hamna i rullstol i framtiden, men hon tänker inte låta sjukdomen  hindra henne från drömhuset för hon skulle minsann hålla sig frisk. Förstå vilken styrka och viljekraft det krävs för att se saker från den ljusa sidan i den situationen. Jag blev grymt imponerad och fascinerad över vissa människors inneboende styrka. Men jag kände mig även stärkt i mig själv. Jag blev peppad och mer bekväm kring att berätta min egen historia och våga stå för den jag är genom det hon förmedlade.

De lättade även upp stämningen på ett helfestligt sätt med ett litet skådespel där Regina Stjärn(nåt) kom in stressad som en mås på redbull med bebis i famnen, kostymen på, det var ecomat och närodlat, det var jobbsamtal och nannys, hon speglade sig och kommenterade att lite botox skulle sitta bra och nannyn skulle ut med hunden minst 40 minuter för annars blev den fet och det skulle vara specialfoder så “hunden inte var lika grå som andra hundar”. Ett väldigt bra sätt på att visa hur negativ stress kan påverka oss när vi vill leva så perfekt som möjligt med ouppnåeliga krav på oss själva.

Sen följde en jättebra föreläsning om negativ stress och sömnvanor av samma tjej. Lotta Mårtensson. Hon pratade på klingande skånska och jag insåg hur fucked up min sömn egentligen är och hur mycket jag kan göra för att den kan bli bättre. Dom nämnde även att negativ stress kan leda till tvångstankar och det är så sant det är sagt. Det har jag och det beror på att det är mitt sätt att hantera stressiga situationer, så det var rätt befriande att höra att det kan vara ett sätt att “copy” med för mycket negativ stress.

Det var kul att dom involverade åhörarna och publiken också och eftersom jag är en girig jävel bjöd jag på ett sätt som jag finner välbefinnade på, att fylla iphonen fylld med favoritmusik och gå ut och traska och för det fick jag en bok som tack för att jag delade med mig. Det är faktiskt himla rogivande. Man kan liksom sjunka in i en annan värld där man går och koppla bort väldigt mycket. Förutom boken Mod – stå upp för dig själv, så fick alla en goodiebag fylld med bra saker. Min första goodiebag till råga på allt! 🙂 Nu känner jag mig som en i gänget.

goodiebag

10 thoughts on “Livskick & självkänsla

  1. Therez says:

    Det var trevligt att ses ikväll! 🙂 Hoppas du får en underbar helg! Kram/Therez

    • Ja men detsamma! Jättekul att ses och prata lite. Ha en underbar helg du också, ser fram emot dina inspirerande blogginlägg för din stil är skitsnygg. (Annas med). Kram

  2. […] Vill du läsa en deltagares upplevelse av kvällen, läs HÄR! […]

  3. Johanna says:

    Jag måste bara säga WOW! Tack snälla för att du ville dela med dig av dina tankar om eventet, det är väldigt snällt skrivet! Tack för att du kom!!

  4. Lotta says:

    ÅH va fint skrivit! Tack så mycket, kul att du gillade Regina 😉
    Ha en bra helg och tack för att du kom!

  5. Petra says:

    Jätteroligt att du var med på vårt event – och härligt att du blev inspirerad! Vilket bra inlägg du skrivit om vår kväll. Det tackar vi för!

Leave a Reply

