F-U-C-K

Jag vill skrika, jag vill krossa något hårt mot något skärt och oskyldigt som ett glasfönster eller en spegel. Jag visste inte att man kunde ha så helvetiskt ont i örat som jag har just nu och jag vet att det är ett i-landsproblem att gnälla över då det finns biafrabarn på vissa kontinenter men det gör inte mitt lidande mindre svårt. Det känns som om höger sida av hjärnan är en ugnsbakad playdo-deg. Hela örpartiet ner mot halsen är svullet och ser ut att tillhöra en boxare. Nu när jag känner att jag gnällt färdigt vill jag bara klargöra att jag finner en masochistisk njutning i att självömka och tycka synd om mig själv, när jag har anledning till det. Så fick vi det nedskrivet också.

Jag blev lite kär i Ted Hughes efter Erica Jongs beskrivning av honom i hennes senaste roman “förföra demonen“. Han är ju död nu så det känns ju inte helt sunt, men han måste ju varit det man kallar en riktig karlakarl. Han fick stå ut med två kvinnor som tog livet av sig och stötte på Erica Jong under en middagsbjudning och skrev “Till Erica Jong, en vacker överraskning” när han signerade sin egen bok, diktsamlingen Kråka till henne som ett försök till att förföra henne. Hon föll aldrig för frestelsen (vilket är konstigt eftersom hon verkar ha fallit för väldigt många frestelser…) men han måste helt klart gjort ett stort intryck på henne med tanke på att hon nämner honom. Ted Hughes var för övrigt gift med poeten/författaren Sylvia Plath som tog livet av sig när hon fick reda på att han varit otrogen mot henne (hon var svårt deprimerad också). Sylvia känner väl de flesta som antingen har litteraturintresse eller tagit sig igenom en genuskurs känner till. Oh, dessa män. Dessa jävla män. Jag känner med Sylvia. Inte för att jag blivit bedragen, utan för att den där smärtan endast män kan åsamka en inte går att jämföra ens med en riktigt kraftig öroninflammation.

Leave a Reply

