Söndagssnusk.

Började nyss skratta så chipssmulorna flög ur munnen på mig. Genom Alexandras blogg klickade jag mig vidare till “Den lilla slinkans betraktelser” eftersom min nyfikenhet väcktes av namnet och det första jag läser på bloggen är detta citat:

“Dä ska va gött å ha fetta annars kan dä kvetta”

HAHAHA! Seriöst. Fan vad roligt! Det gjorde mig sjukt glad. För visst är det väl så. Är man inte glad över springan mellan benen vad ska man då med den till? Nej, fram med fickspegeln och beundra. Krama den och ta hand om den. Visa den samma kärlek som resten av din kropp. Nu låter jag som snuskbesatta Katarina Janouch men ja vafan, ni fattar galoppen: dä ska va gött å ha fetta annars kan dä kvetta.

Folk som vågar bjuda på sig själva och inte alltid förhåller sig inom dom där osynliga reglerna gör mig glad. Särskilt tjejer, då det är ganska ovanligt att tjejer vågar vara snuskiga, obscena och lite sådär obskyrt utmanande i sitt skriftspråk. Därför tänker jag nu släppa lite på det osynliga regelverket och rekommendera lite bra saker. Är du känslig, frigid eller nåt annat kan du väl trycka bort sidan.

En riktigt bra bok på ämnet är Helen Walsh bok Luder. Helen Walsh är frispråkig, obscen, vågad och skriver helt underbart om man inte är rädd för lite mer utmanande böcker. Historien handlar om 19-åriga Milley O’Reilly som är söt, intelligent och snabb i käften. Hon är uttråkad av vardagen och letar sig mot Liverpools undre värld med allt vad det innebär. Där finns utmaningarna hon letar efter och i en blandning av rått sex, knark och dekadent leverne så känner hon sig tillslut fångad och vet inte hur hon ska tag sig ut. Luder var för övrigt den mest diskuterade debutboken i Storbrittanien 2004 och är troligtvis lite självbiografrisk då Walsh som 16 åring flyttade till Barcelona och jobbade som hallick där i horkvarteren (helt sjukt) för att försörja sig under sina språkstudier.

 

Letar du däremot efter ögongodis och snygga män kan jag rekommendera den engelska sidan Kickette som skriver om fotboll, men det är inte fotbollen som ligger i fokus  egentligen utan snarare fotbollsspelarna , deras liv och skvaller om dom. Lite mysig objektifiering av snygga, vältränade fotbollsspelare med andra ord. Inte mig emot.  Ibland måste man få vara lite ytlig, eller hur?

Får du inte nog av det kan jag rekommendera detta klipp som är helt underbart och visar hur Paradise Hotel deltagaren Veronica blir helt till sig av kåthet av att se deltagaren Erik stå och duscha inoljad spritt språngande näck och göra helikoptern när han märker att han är iakttagen. Tjejernas efterföljande diskussion om Eriks utrustning är rätt rolig också. Det märks att tv6 sänds från England, för innehållet är inte riktigt lika rumsrent som andra svenska kanaler.

Sist men inte minst så fastnade jag i denna sjukt bra skrivna artikel om Berlusconi och kvinnorna i DN. Muy intresante! Sen kan man ju förstås fråga sig om det är lika enkelt, kvinnofientligt och konservativt i Italien som artikelförfattaren påstår, men det är en annan historia. Schysst läsning om inte annat.

Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

